Inställd tvättstugevisit #Nodame Cantabile

Det var tänkt att jag skulle spankulera bort till nya lägenheten och få mig en rundvisning av tvättstuga och förråd idag vid 10.00. Trött som en tokig gick jag upp vid halv åtta för att göra mig i ordning. Men så fick jag ett sms att de dock inte var hemma idag. Jag klagar inte. :P
Så nu kan jag istället göra något som jag insåg att jag inte gjort på över ett år. Dags för en recension!

Nodame Cantabile
2007-2010
(Tv: Megumi Noda, th:Chiaki Shinichi)
Nodame Cantabile handlar om musikstudenterna Chiaki och Megumi. Chiaki är en ung man som anses vara något av ett musikaliskt geni (han har fallenhet för dirigering, spelar piano och fiol på professionell nivå), vars högsta dröm är att bli dirigent för någon utav världens bästa orkestrar. Vägen till att uppfylla denna dröm synes vara helt hinderfri om det inte vore för hans extrema flygrädsla , vilket gör att han inte kan lämna Japan. Under sin tid på ett musikuniversitet i Tokyo möter han pianostudenten Megumi (kallad Nodame), en tjej med stor talang som skulle kunna gå hur långt som helst, om hon bara ville lyssna på sina lärare. 
Nodame är en tjej som oftast vill göra sina egna tolkningar av klassiska stycken, vilket både upprör och fascinerar lärare och andra studenter. Hon verkar ha absolut gehör då hon kan återge svåra alster efter att bara ha lyssnat igenom dem en gång. Chiaki (som råkar bo granne med henne) åtar sig uppgiften att försöka vägleda henne in på spåret mot att bli en profesionell pianist (något som inte visar sig vara så lätt). Då hon dessutom är en riktig slarver med mathållning och städning (till förmån för hennes idoga pianospelande), blir han mer eller mindre tvingad att städa hennes rum och laga hennes middag varje dag. Nodame faller i princip direkt för Chiaki och sticker inte under stol med vad hon känner, något som Chiaki har svårt att hantera...i alla fall i början. ;)
Under sin studietid blir Chiaki involverad i en utav skolans orkestrar, den ihopsatta S-orkestern (som består av så kallade B-elever, alltså de som inte är så duktiga), som Chiaki i sin dirigentroll ämnar att lyfta till skyarna. Till sin hjälp får han den berömde tyske dirigenten Franz von Stresemann, en något kvinnoglad karl som inledningsvis mest verkar vara till besvär, men som får en mycket betydande roll både för Chiaki och Nodame. 
Serien består av tre säsonger. Under nästan fem års tid får man följa Chiaki och Nodame under deras resa mot sina uppsatta mål inom musikens värld. Inte helt oväntat är den här serien fullspäckad med klassisk musik, en guldgruva för den som vill lära sig mer om olika kompositörers verk. (Jag blev introducerad för kompositörer som jag aldrig hade hört talas om innan). 
(Ett av seriens absoluta höjdpunkter är när Chiaki framför Rachmaninovs Pianokonsert nr 2 opus 18 i C-moll.) 
Men detta är också en serie för de som gillar att se hur relationer utvecklas mellan människor över tid, där känslor och reaktioner inte alltid är de givna. Ärligt talat, det är en av de bättre kärlekshistorierna som jag har sett. Nodame Cantabile får fem fästingbett. :)
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0