Tråkstället i ett nötskal

Jag gick in på Tråkstället idag för att uppdatera min handlingsplan. Vill nämligen vara fortsatt inskriven eftersom det är lite dåligt om arbetspass till och från. Så här utspelade sig mitt möte med tillgänglig tråkmåns:
 
J: Hej! Jag skulle vilja uppdatera min handlingsplan.
T: Okej (tittar i datorn). Hur ser din situation ut idag? Har det ändrats något sedan sist?
J: Ja, jag har fått timanställning på *beeeeep*. Så jag jobbade rätt så mycket under december, men det har varit en dipp nu under senaste veckan, så jag tänkte att jag fortfarande vill vara inskriven. Jag har även ett anställningsavtal här att intyga med.
T: (Kollar på pappret) Ja, men jättebra, då lägger jag in det här. Jag ser här att det står något om en annan timanställning... jobbar du fortfarande på *beeeeep*? 
J: Ja, det gör jag också. 
T: Okej (skriver in mina uppdateringa på datorn). Så, men det ser ju bra ut. Jag kommer inte att ge dig någon ny handlingsplan idag, utan det är isåfall din personliga handläggare som får kontakta dig.
J:..Jaså?
T: Ja, vi har gjort om lite grann här sedan ett par veckor tillbaka. Att skriva ut handlingsplaner är inte något vi gör här ute längre. Numera är det tänkt att alla ska försöka sätta sig ner med sina handläggare och prata och tillsammans komma fram till en handlingsplan. 
J: (Lutar mig framåt en aning)... Hinner ni det?
T: (Är tyst en sekund)...Nej, det gör vi inte (skrattar nervöst). 
 
Där har ni Tråkställets hopplösa situation i ett nötskal. Hehe, det är tur att de kan vara uppriktiga.
Jag börjar nästan tycka synd om de som jobbar där. Inte nog med att de dagligen får stå ut med hot om självmord, total apati och explosiva känsloutbrott, de ska dessutom få ännu mer arbete att hinna med som de absolut inte hinner med. 
 
Det är ett vansinnigt samhälle vi lever i. Undra på att de flesta människor lever med blicken fäst på allehanda skärmar större delen av det vakna dygnet. Beror det på företagens makt över konsumenterna? Ett ökat behov av konstant underhållning? 
Verklighetsflykt, det är mitt svar. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0