Gruppintervju och en irriterad bussmormor

Nu har jag varit på min första gruppintervju för ett jobb. Kändes hyfsat okej ändå, även om jag inte fick sagt allt det som jag hade planerat innan. Det är ju lite knepigt att flika in precis allting man har tänkt sig. Men jag kanske har en liten chans att bli kallad till en andra omgång på plats på företaget, åtminstone hoppas jag på det.
Ah...hur ska min generation överleva med alla dessa nervåkommor som lär uppstå av det beklämmande arbetsklimatet?
De som är yngre ändå verkar i alla fall ha detta klart för sig redan. Jag hörde en gång hur två gymnasiekillar på bussen diskuterade framtidens arbetsutsikter. Den ena gjorde en ganska bra jämförelse mellan dåtiden och nuet. "Jag menar förr så kunde man ju gå en utbildning och sedan få jobb direkt inom det man hade utbildat sig till, inom samma postnummersområde som man bodde i till och med. Nu måste man söka över hela Sverige för att ha en liten chans för att överhuvudtaget få jobb."
Ja, killar, det måste man. 
 
På tal om saker jag hört på bussen, imorse hörde jag en rolig grej på väg in till stan. Bussen var packad med skolelever som den alltid är strax innan åtta. Snart klev det också på en mormor med tre barnbarn som hon följde till skolan. Jag förstod att hon var på tillfälligt besök. Damen fick sittplats medan många runt henne fick stå. Ungarna fick trängas på två små säten, vilket gjorde att de snart började bråka. Damen blev irriterad över detta och försökte ideligen få slut på gnabbet med olika hot om att chauffören skulle slänga av dem om de inte skötte sig. Hon uttryckte sedan högljutt sitt missnöje över bristen på sittplatser och om folk hon tidigare sett som inte flyttat sina väskor till förmån för stående medresenärer. Just då var alla platser upptagna dock. Det roligaste damen sa var ändå "Vilket stolleprov! Växjöborna har då ingen hut i kroppen." 
Jag menar, vem vågar säga något sådant högt på en buss full med just Växjöbor, förutom en mormor? XD
Det är en sak jag ser fram emot med att bli gammal. Jag kommer kunna klaga och säga så mycket oförskämt utan att någon säger emot. :P
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0