En sväng till Prag

Varför i hela friden läggs det upp jobbnotiser på en viss samlingssida där sista ansökningsdagen är december förra året?! Hur tänker dem?! Himla störande när man suttit och skrivit länge och väl på ansökan och sedan får veta att det är en gammal notis. För det syns inte på den sidan. 
"Dåligt."
 

Nåja. Jag och J har varit på weekend i Prag. Kom hem i söndags vid midnatt ungefär, efter att ha suttit ca 19 timmar på en trång buss. Ja, vi åkte en sådan där sällskapsbussresa ner till Prag. 04.50 Åkte vi från Växjö. Ner till Malmö och bytte buss som tog oss ner genom Danmark, över till Tyskland med färja och så ner till Prag. När vi klev av bussen vid hotellet vid halv elva-tiden på kvällen så tänkte jag att...hemresan ville jag inte tänka på. Om ni tänker er Sällskapsresan ett, fast lite mer pinsamt och ganska dåligt organiserat. Så var det att åka med det resebolaget kan jag säga XD Vi tror att de flesta resenärer var runt 70+, vilket också avspeglade sig i resans upplägg. Hemresan var dock roligare än ditresan får jag väl säga, trots att den var en timme längre. Så att eh...nu kan vi det här. 
 
Prag är Europas vackraste stad säger många. Visst var den vacker, jag har aldrig sett en så färgrik stad innan. Många byggnader såg ut att vara formgivna av konstnärer. 
Vet dock inte vad detta skruvade huset var för något. Någon som vet?
 

Mycket trevlig stad med en hel del grönområden och massa vatten. Vi åkte dock inte båt på Vltava, vi föredrog att promenera runt istället. 
 
Strizkov (eller stridskorv som vi sa) hette stationen där hotellet låg. Suveränt tunnelbanesystem i Prag, lättbegripligt och stilfullt får jag säga. Enkelt att ta sig runt, man känner sig redan Prag-van efter att ha åkt en dag. 

Man hinner med att utforska rätt så mycket i Prag på bara två dagar. Det räcker. Första dagen strosade vi runt i Gamla Stan, gick över Karlsbron och kollade in ett stort köpcentrum. 
Gamla Stan, stadsdelen med fem juvelbutiker på varje gata och minst lika många absintställen. 
 

Andra dagen åkte vi till en marknad, tittade på när astronomiska klockan slog tolv och strosade runt lite till utmed Prags huvudstråk, åt futuristisk glass, besökte en chokladbutik och ännu ett varhus samt handlade upp våra sista pengar på Tesco. 
"Gula marknaden". Här såldes massa kläder, väskor, lite mer kläder och väskor, parfymer, småkrafs samt en hel del vapen (!) Knogjärn, pistoler, knivar, kaststjärnor och jag vet inte allt. Här och var syntes också en och annan tofsprydd dildo. De vet minsann hur de ska locka prutsugna turister. 
...Vi köpte inget.
 
Framtidens glass tydligen. Kul idé med små glasskulor som man blandar till olika smaker, väldigt gott. 
 
Titta vad vi hittade på Tesco. En speciell absint med lite extra krydda hehe XD "Absinten som får det att krypa i benen på dig." :P 
 
Man blir väldigt mör i huvudet av en sådan resa. Mör i huvudet och stel i kroppen. Nu får det vara bra med utlandsresor för min del i sommar. Ska dock kvista iväg ett tag till Öland hade jag tänkt. Om det är någonstans jag känner att jag kan koppla av så är det där. 
 
Nu ska jag måla naglarna i guld. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0