Sushi, idéspån och konvergens

Idag sålde jag lite böcker till M i tvåan, sedan mötte jag upp R för sushi på stan. Vi har ännu inte klart för oss vad vi ska skriva om i vår, men det ger sig nog till slut. CSR är ett brett ämne och det finns massa olika aspekter att utgå ifrån.
R har praktiserat hela hösten och jag frågade henne om hon kände sig trygg i sin roll på företaget. Hon sa att det blev väldigt tydligt att vår utbildning faktiskt har gett något. Det kändes betryggande att veta. Men det är också en stor skillnad mellan teori och praktik som hon sa. I vår akademiska värld blir vi upplärda att alltid kunna förklarar hur man gått till väga och hur man har kommit fram till ett resultat. Ute i arbetslivet så är det enbart resultatet som räknas, hur man gått till väga...det är inte intressant. 
Det tror ju jag kan bli en liten omställning när jag väl börjar jobba. Att ständigt behöva förklara att man behövs kan nog också bli lite motigt, men det beror ju på vart man jobbar. Informatörer är en relativt ny yrkesgrupp som har mycket varierande uppgifter och områden, undra på att varken vi eller andra i samhället kan förklara exakt vad vi sysslar med eller varför vi behövs. Jo förresten, varför vi behövs, det vet jag. Vi behövs bland annat för att se till att all viktig information når alla anställda/berörda parter så att det inte blir grus i maskineriet på grund av att person Ö inte fått veta vad person A har bestämt. 
 
Imorgon har jag min muntliga presentation i min rörlig bild-kurs, jag ska prata om hur spel konvergerar med film. Jag har säkert vridit och vänt på det hela i två veckor nu, bestämde mig för att ta bort ett stycke nyss som ändå inte ledde någonstans. Som vanligt när man ska hålla föredrag på 15 min så är man aningen nervig inför vad de andra ska tycka. Då ligger man vaken på nätterna och går ingenom allt och får svårt att sova. Som vanligt så tror man att man är den enda som känner så. Som vanligt visar det sig att alla i klassen är lika oroliga inför det som en själv. Som vanligt säger läraren (om läraren nu är schysst) att det inte är något att oroa sig för. Det är bara att ta det lugnt och se det som en rolig grej. Hon är rätt soft vår lärare. En soft filmvetare. 
Hehe, jag blev inte förvånad när jag såg att det är hon som håller i den omtalade sommarkursen Harry Potters värld ^^. 
Vi är sju personer som ska redovisa imorgon. Jag står som nr 2. Resten av klassen ska redovisa nästa vecka. Känns rätt bra att få det gjort tidigt, så kan jag fokusera på att skriva hemtentan och få färdigt mitt skriftliga underlag. Busy times. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0