Sagt och hjort

Igår firade vi far och bror som fyller år idag samt på onsdag. Jag var också på min allra första vernissage. Mamma ställde ut sina tavlor och allehanda kreativa alster på bibblan tillsammans med sina penselkollegor. Hela familjen gick runt och betraktade hästar, björkskogar och småblåsiga stränder utan ubåtar. Brorsan och jag kände oss lagom ambitiösa då vi försökte analysera verken utifrån ett konsthistoriskt perspektiv. Vi tyckte oss se vissa penseldrag som inspirerats av forna tiders konstnärer, men vi kom ju aldrig på varken vad konstnärerna eller "ismerna" hette. Själv hade jag MVG i konsthistoria på gymnasiet, men kommer jag ihåg någonting? Nope. 
 
Idag blir det hjort till lunch. Två tv-apparater står på och visar skidskytte utan ljud. Pappa lagar maten och försöker följa skidåkningen samtidigt, det går så där. Vi såg ett intressant program igår om hjärnans förmåga att göra flera saker samtidigt, så kallad multitasking. Det är ju så attraktivt på arbetsmarkanden numera att kunna multitaska, men det är inte så effektivit egentligen. När vi gör flera saker samtidigt så koncentrerar vi oss enbart på en sak i taget och skiftar fokus mellan de olika sakerna vi försöker göra. Så egentligen är det mer effektivt att göra en sak i taget, för när vi skiftar fokus fram och tillbaka hela tiden så tar allt längre tid och vi presterar sämre. Så är det i alla fall om man tillhör majoriteten. Det är därför man inte bör prata i mobilen eller skriva sms till någon medan man kör bil. Minns hur min vän M brukade skicka sms medan hon körde bil, det var inte kul. 
 
Jag försöker förbättra min ergonomiska nacksituation, ska försöka räta ut mina översta ryggkotor så jag slipper se ut som en gam som det som vackert heter. 練習練習!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0