Min audiella vardag

Suck, sabla katt! Under mina senaste år som student har jag sällan kunnat sova utan öronproppar. Detta har berott på allt ifrån festande grannar, personer som snarkar eller pratar i sömnen till rumsmässiga audiella störningsmoment (högljudda frysar eller kylskåp). Saken är den att alla dessa ljud har kunnat dämpas med hjälp av mina proppar. Men, det går banne mig inte att dämpa en löpande katthona! Kerstin har hållit både mig och J vaken större delen av natten. Hennes gnäll spränger alla ljudbarriärer om jag säger så. Öronproppar hjälper inte! Om ni har sett något i stil med "talking cats" på YouTube så kan ni nog förstå hur Kerstin låter om nätterna (och hela dagarna). Kerstin låter ungefär så här, fast mycket mer gnälligt och uttdraget. 
 
Vid ett tillfälle inatt lät det som om Kerstin sa "Hanna... Hallå!....HALLÅ!"
Så...idag är jag rätt sliten. 
J och jag ska dra ut på Kulturnatten som är i stan idag. Kan vara bra att gå ut och spatsera lite för att få igång hjärnan. Sen är vi bjudna på hemmafest ikväll med...så då stänger man väl av hjärnan igen antar jag. Fast språkdelen måste vara aktiverad för som jag fattar det så kommer det vara en del amerikaner närvarande. Hoppas jag orkar.
 
Jag var på klassfest häromkvällen. En så kallad reunion efter hösten. Vi var hemma hos M och alla var glada i hågen. Min språkhjärna verkade fungera då i alla fall. Pratade med en amerikansk kille och en fransman som några bjudit med. Lite franska fick jag fram, men för det mesta så blev det engelska med akademiska nickar, ljudnivån var sådan att det knappt gick att höra vad man tänkte. Det märks när man blir äldre. Jag känner mig så "vuxen" när jag vill att ljudet sänks eller när klockan blir 23 och jag tänker att "det är en dag imorgon också". Men det var ju faktiskt, en dag som dessutom innehöll en föreläsning från kl 10. Med den motivationen gick jag hem lite halvnykter medan de övriga 21-åringarna höjde volymen och fortsatte festa några timmar till. Jag fattar inte det där. Vad är det för kommunikationsstrategi?! Vi höjer musiken så vi måste skrika till varandra för att överrösta den!
 
Har det med ålder att göra egentligen? Ljudkänslig har jag alltid varit och förnuftet har sällan lämnat min sida när det gäller prioriteringar. Jag vet alltför väl hur viktig sömnen är för att jag ska kunna fungera normalt. Man lär sig allt den hårda vägen, ofta under de gånger som förnuftet har tagit tillfällig semester. Är det föreläsning kl 10 morgonen efter så lägger man sig helst innan midnatt och med ganska små mängder nervgift i systemet (vid festtillfällen alltså). Annat går inte. Minns en gång när vi hade seminarium kl 10 och jag inte kom i säng förrän kl 4 samma morgon. Jag fungerade inte den dagen kan jag säga. Det gjorde i och för sig ingen annan heller så hela seminariet blev väldigt komiskt. Haha...
 
Nu sitter Mister bredvid mig. Han är snäll...för han är tyst (förutom att han är täppt i näsan och piper varje gång han andas ut).
 
Vill sova...
 

Kommentarer
Postat av: Sofia

Vad skönt att se att man inte är ensam som sover med öronproppar. Själv sover jag jämt med både öronproppar och ögonbindel. Det är så skönt att plugga in propparna djupt i öronen när man går och lägger sig och verkligen höra hur de stänger ute alla störande ljud. Jag sover så mycket bättre och djupare när det här helt tyst och mörkt. Öronproppar och ögonbindel fungerar som sömnmedel för mig. När jag har tagit på mig både och somnar jag direkt. Kan verkligen rekommendera alla att testa. Ibland får jag dock lite ont av öronpropparna. Har du något tips på sköna öronproppar att sova med?

Svar: Skulle inte klara mig utan öronproppar, har alltid ett par med mig vart jag än går. Men det är så sant som du säger att man får ont av dem till slut. Det får jag också om jag använder proppar flera nätter i rad. Jag brukar köpa Apotekets gula/beiga i skumgummiaktigt material. De funkar bra för mig.
Hanna Everling

2013-02-09 @ 21:49:12
Postat av: Sofia

Tack för tipset. Ska testa apoteket öronproppar. Har en stor packe nu jag fick av en bekant.
Samma sak för mig har alltid minst ett par öronproppar med mig. Använder ofta öronproppar när jag sitter och pluggar på skolan eller biblioteket. Så skönt med tystnad när man ska koncentrera sig. Koncentrera mig så mycket bättre när det är helt tyst. Har faktisk ibland även öronproppar i tysta läsesalen.
Annars kan det vara bra med öronproppar på konserter, uteställen, bio men även spinningpass. Är ljudnivån för hög får jag ont i öronen. Så jag brukar försöka skydda dem så gott jag kan. Använder musikproppar när jag vill kunna höra trots öronproppar i öronen.

2013-02-11 @ 19:25:09
Postat av: Sofia

Tack än en gång för tipset. Nu har jag hunnit testa apotekets öronpoppar. De var riktigt sköna att sova med. Jag köpte de beiga i storlekt small. De satt verkligen perfekt i mina öron. Perfekt med hudfärgade proppar. Syns inte om man har dem på sig på utestället mm. Ska helt klart fortsätta med dessa proppar.

2013-02-13 @ 20:08:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0