Från Kretajuice till tetrajuice

Skulle på en av mina släktingars bröllop. Hade längre hår än jag brukar, hade nästan 80-talsfrilla. Jag och J kom in på stället där brudparet skulle vigas, ett enormt kapell. De andra gästerna gnabbades med varandra. Bruden själv blev upprörd och plötsligt var ingenting rätt längre. En tjej hade köpt en för stor grön kappa, mina örhängen gick sönder och mina kläder var inte vad jag hade tänkt från början. Alla blev osams och stämningen sjönk innan ens vigseln hade börjat. Jag blev trött på allting och gick ut. Utanför låg ett hamnområde med tråkiga betonghus. Snart hörde jag en manlig röst som ljöd i luften. Han drog ett kapitel ur Sveriges historia. Medan han berättade såg jag det framför mig. Året var 1248 och den tyske vikingen (nåntingnånting) skulle inta landet och tömma det på vaniljglass. När tysken ätit upp det sista tittade han ner i sin träskål och sa något trumpet på finska.
Den manliga rösten berättade vidare medan scenen fadade ut till en annan scen, ett grönt rum med en radioapparat. Jag förstod att det var ett radioprogram jag lyssnade på. Radion stod i ett dagis och ungarna lyssnade med stort intresse. Det stod på radion att programmet hette Från Kretajuice till tetrajuice. 
En av de små pojkarna ifrågasatte programmet och dagisfröken visste inte vad hon skulle svara. Pojken blev så upprörd så han grät. Just då kom hans pappa infarandes för att hämta honom. Pojken undrade om pappan kunde svara på hans fråga, men pappan såg lika oförstående ut och ville helst bara därifrån. 
Tydligen skulle programmet handla om hur man gjorde juice. Men jag hann aldrig uppfatta kopplingen mellan en tysk viking och juice innan jag vaknade. 
 
Nej, jag hade faktiskt ingen aning om att detta fanns :P
Smörjmedel för cykelkedjor, där ser man. 
 
Idag har jag skrivit klart essän om Bolingbroke. Ska bara fixa till lite format och huvudnötter eller vad det heter (ibland när jag är trött brukar jag kalla fotnoter för fotnötter).  
Hade tänkt åka till Lager 157 som har öppnat i stan, men jag fastnade framför datorn hela dagen för att få essän klar. De kanske har öppet imorgon. Hade aldrig hört om butiken innan, men tydligen så säljer de kläder billigt. Kan ju vara värt en kik. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0