Att göra ingenting

Jag borde färdigställa mina svar på Hamletfrågorna...men nä, jag känner inte för det just nu. Kanske får ork till det längre fram, eller imorgon. Ibland måste man ta sig lite tid att göra ingenting. Nalle Puh frågade Christopher Robin hur man gör ingenting. Jag minns inte riktigt vad han svarade men jag vet att det är mycket enkelt. Jag tycker om att göra ingenting som även min klasskompis PJ sa en gång. Man bara låter tiden gå. Man kan också blogga för den delen, det är också ett sätt att göra ingenting, men samtidigt är det något man gör. 
Att göra någonting verkar idag betyda att man gör något betydelsefullt, något som räknas. 
Vad har du gjort idag? Ingenting. Så brukar man svara när någon frågar och man bara har gått hemma och dragit. Men samtidigt så har man ju gjort en massa grejer, även om det kanske inte räknas som någonting. 
Jag till exempel, jag har stigit upp, ätit frukost, tittat på ett avsnitt av Doctor Who, läst en blogg, kollat fb, skickat ett sms samt bloggat själv. Ändå har jag inte gjort någonting än. 
 
Jag har inte gjort klart mina läxor, jag har inte handlat julklappar, jag har inte bestämt vad jag vill jobba med, jag har inte börjat tänka på pensionssparande, jag har inte planerat framtiden. Jag har inte gjort något som räknas, något som räknas som viktigt, avgörande. 
Men det är faktiskt viktigt, det är viktigt att göra alla de där sakerna som räknas som oviktiga. Att göra ingenting. Alla mår gott av att göra ingenting. Folk skulle göra ingenting lite oftare tycker jag. Vi gör alldeles för mycket nu för tiden, för att det förväntas av oss att vi ska göra så mycket. Vi måste ta paus då och då och göra ingenting för att kunna göra någonting.
Tänk så här, tänk att livet är en mening. Orden i meningen är viktiga, avgörande för livets innehåll, men det är mellanrummen (ingenting) mellan alla ord som ger orden mening.
 
Gör som Mister, ingenting. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0