Jag, någon och vi

Tidningarna säger att valet i USA kommer bli en rysare. Allt pekar på att Obama vinner så jag fattar inte varför de ska skruva upp det så. Men tidningarna är ju inte kända för att beskriva saker lugnt och sansat direkt. 
 
Går hemma hos J och tvättar, läser Shakespeare och funderar över julklappar. Funderar över rätt mycket annat också, livet, döden och kärleken, framtiden och nuet. 
Såg på Jakten på det perfekta livet där kärleksrelationer diskuterades. Hur blir man ihop och hur står vi ut med varandra? En psykolog tog upp att vi från väldigt tidig ålder får lära oss att stå på egna ben, att vi ska vara självständiga, klara av saker själva. En relation handlar om att vara beroende av någon annan. Många kan ha svårt att vara beroende av någon annan, att de rent av inte vågar det. Kanske är det därför många går ensamma tänkte jag. Tänk om vi istället hade uppfostrats att förlita oss på andra och vara beroened av andras stöd. Det gör ju vi ju också, men det trycks ofta mer på att vi ska klara oss själva. Vi ska ha egen ekonomi, egen bostad, egen utbildning och framgång på jobbet. Vi ska bli någon. 
En del fokuserar så mycket på att jag ska bli någon för att sedan upptäcka att det är ganska svårt att gå från att vara någon till att bli vi. Ibland vågar man inte av rädsla för att bli sårad. 
Själv klarar jag mig bra på egen hand. Men jag har alltid strävat efter visamheten. 
Imorgon är det fem månader sen jag och J blev vi :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0