Det där som stör mig, julhandel och grevar

Varför särskrivs det så mycket? Är det bara jag eller särskriver folk mer nu än förr? Oerhört frustrerande! Jag kan förstå att en sjuåring eller till och med en femtonåring särskriver...men inte folk över tjugo! Jag fattar det inte. Blir så irriterad när jämnåriga skriver saker som ica kassar till exempel. Varför detta mellanslag? När började detta?! Är det engelskan som lurar oss? Tror nästan att det är så. När vi lånar så mycket från engelskan så är det kanske inte så konstigt att vi börjar rätta oss efter den strukturen. 
Visserligen kan resultaten bli rätt roliga till och från, speciellt när man läser skyltar i butiker.
Kontakta vår kassa personal, skum banan och Herr kalsong har vi nog alla stött på ibland. Men i övrigt är det rätt tragiskt tycker jag. Så det gäller att vi ger de yngre barnen en bra grund med tydliga skrivregler att nöta in, för min egen generation är nog bortom all räddning. Det är som sagt svårt att lära gamla hundar sitta.
 
Idag köpte jag mina sista julklappar. Ovanligt sent för min del egentligen, så här den sista november. Imorgon ska jag stiga upp och se första avsnittet av årets julkalender :) Har ganska låga förväntningar, för då kan man inte bli annat än hyfsat nöjd eller rent av överraskad. 
Hör till och med hur en del studenter går och diskuterar årets julkalender, som ju är en uppföljare på Mysteriet på Greveholm som sändes 1996. Eftersom årets julkalender heter Grevens återkomst så undrar många exakt hur han ska återkomma. Han blev som bekant besegrad och i princip pulvriserad av julmust (han var ett skelett).
Jag undrar...är det månne en annan greve som återkommer, kanske en arvinge? Eller har skaparna inkluderat någon DNA-forskning i serien (det var ett av förslagen jag hörde av några studenter).
Det ska bli kul att se. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0