Vaknade med lätt huvudvärk

Drömde att jag och mamma var på väg till ett sjukhus för att se om de hade en avdelning för hjärtfel. Morfar var tvungen att läggas in någonstans för sitt dåliga hjärta. Mamma gick vidare in i sjukhuset, men jag drog mig för det och ville hellre titta i Glitter-butiken utanför. Jag gick in och letade efter ett hårband. En sliten kvinna med slitet hår slet för två därinne, hon skulle nog snart gå in i väggen tänkte jag. Jag tittade bland hårbanden, velade mellan ett litet lila som kostade 49 kr och ett annat större leopardmönstrat som kostade 149 kr. Jag gick ut igen. Nu hade morfar lagts in på avdelningen. Mamma var nere och pratade med pappa vid en parkering, pappa hade inte tid att besöka morfar, han skulle iväg och simma eller spela tennis. Mamma sa att hon i alla fall skulle upp och titta till honom, morfar kanske skulle känna igen visarna på klockan sa hon. Mamma åkte rulltrappa upp till sjukhusets andra våning. Jag stannade kvar där nere ett tag och gick in på Glitter igen. Den slitna kvinnan fortsatte jobba, bära kartonger hit och dit. Varuhuschefen Per Morberg kom ner och undrade om hon var den enda som jobbade där, det var ju skandal! Morberg tog plats bakom kassan och bad kvinnan gå hem innan hon slet ut sig. Jag vinkade åt Morberg som kände igen mig, han pratade ett tag med mig om hur hemskt det är att kvinnan arbetar ensam i butiken. Han illustrerade hennes slitna utseende genom att ta på sig en blond stripig peruk. Jag köpte ett gult hårband och gick sedan ut mot rulltrappan. Där mötte jag en sinnessjuk kille som sa "Nu kommer dem nu kommer dem!" och log mot mig och försökte bita mig i handen. Jag hade mött honom tidigare. Hans assistent (en ung tjej) sprang efter honom och bad honom sluta, hon tittade ursäktande på mig. Jag kom upp till andra våningen, mötte F som pratade om sin kommande förfest. Jag gick in i sjukhusets restaurang och fann mamma där. Hon undrade om jag ville hälsa på morfar, men jag var lite rädd för det. Vi behövde ju inte väcka honom sa mamma, bara titta till honom lite.
Trackback
RSS 2.0