St Hans 2012

Igår firade vi St Hans nära Den Fynske landsby. Det är lite som valborg, en folkfest med artister, en stor brasa och en massa alkohol. Högst upp på bålet placeras en häxa, jag känner inte historiken bakom det hela, men jag antar att häxan är en symbol för allas synder eller nått sånt. När bålet tänds så sjunger alla en speciell St Hans-sång som handlar om det hela. Tredje versen innehöll strofen "Vi elsker vort land, og med svärdet i hånd skal hver udenvälts fjende beredte os kende", hehe. Det skulle man aldrig kunna sjunga hemma i Sverige som en av oss anmärkte ^^. Det var en rolig kväll med vin, sång och dans. Massa dans i högst innovativa former. Dessa danser var bland annat Finnen, Svensken, Kattungen, Kung Fu och Strategisnack. 
Runt midnatt gick vi hem till skolan igen. Jag hade trott att fyllefesten skulle fortsätta där, men icke. De senaste två dygnen har det varit knäpptyst hela natten igenom. Väldigt sällsynt, men välkommet. 
Idag är det Slödag igen. För min del innebär det att ligga på sängen, lyssna på musik, läsa och tjôta med min söta J på msn när han är hemma, alternativt vaken ^^. 
Nu har vi en arbetsvecka, en helg och en sista arbetsvecka kvar innan vi får slänga våra tejpade regnkläder och stövlar och dra hem. Längtar. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0