Flamingo?

Idag började som en bra arbetsdag med hetta, vackra vyer och fläktar som doftade av jordgubbsfält och fläder utmed spenaten. Men vår chaufför körde extra hårt med oss för att hinna med alla fält, så vi fick ingen lunchpaus förrän vid två, alla var nog lite bittra på honom efter det. Jag menar, vi är inga robotar, speciellt inte i detta klimatet och med det arbete vi har.
En liten katt tittade fram under vår första paus och ville ha uppmärksamhet...och min ost.


Den här skylten satt på en av soptunnorna vid kyrkogården vi fikade på. Danskarna vet minsann hur man sopsorterar...men lite lustiga är de ju. Jag vet att man ska skilja på katter och hundar, men jag visste inte att man skulle blanda papper, plast OCH flamingos.

På tal om djur i sopsortering, idag såg vi en ganska grotesk sak. Vi har blivit vana vid att se döda grisar ligga slängda här och var kring fälten, under sådana där stora plastkupor som varje grisbonde har just för att lägga döda grisar under. Idag såg vi att en bonde hade slängt en död gris i en vanlig grön soptunna, ganska vidrigt.
Vi tar alltid matpaus vid olika kyrkor, det är bekvämt just för att danska kyrkor alltid har toaletterna i separata små hus utanför som alltid är öppna. Idag kom vi in på bönen Fader vår och jag kom på en anpassad version till oss.
Fader vår som är i himmelen,
helgat vare ditt namn,
tillkomme ditt fält,
ske din vilja, såsom i bussen,
så ock på lantbrukskolan.
Giv oss idag vår dagliga spenat,
och förlåt oss våra leriga stövlar,
liksom vi skola förlåta de skrikande islänningar
som hålla oss uppe om natten,
och inled oss icke i tvekönade honor,
och fräls oss ifrån dusty.
Ty Danmark är ditt och spenatfälten i evighet,
amen åh inte mer nu!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0