Sökandet har börjat #Clannad & Clannad After Story

Idag blev jag medlem på The Body Shop. En av de som jobbar där kände igen mig, ett gott tecken.
Nyss läste jag ut en av böckerna vi ska ha tenta på, en kvar att ta sig igenom.
Har sökt lite praktikplaster och sommarjobb, det är så fasligt mycket att tänka på nu. Jag har valt att inte jobba i Norge i sommar, det är inte värt det om jag ska råka ut för samma elände igen. Hittar jag inte nått här i Sverige kanske jag rent av drar ner till Danmark igen. Hellre tre veckor spenat än åtta veckor vatten och bakterier.
I helgen blir det mer plugg. Måste läsa ut Effetktivt Projektarbete. Ofta står det sociala livet stilla, men i nästa vecka ska jag ut och beblanda mig med folk igen. Då blir det skratt, vin och improviserat plötsligt förflyttande. 
Clannad & Clannad After Story
2007-2008
Clannad följd av Clannad After Story är en av mina topp-tio-favoriter bland serier. Ingen anime har fått mig att gråta så mycket som den här! Handlingen är helt fantastisk och musiken är i toppklass. Handlingen kretsar kring ett antal karaktärer som man får följa under ca tio års tid.
Huvudkaraktärerna är Tomoya Okazaki och Nagisa Furukawa. Tomoya börjar tredje året på gymnasiet och hatar allt omkring sig, till och med själva livet... ända tills han möter Nagisa. Nagisa är en tystlåten tjej som går om sitt tredje år då hon varit frånvarande på grund av sin svaga hälsa. Hennes dröm är att starta upp dramaklubben på skolan. Tomoya får plötsligt en anledning att tycka om livet. Tillsammans börjar de arbeta för att Nagisas dröm ska bli sann.
Tomoya och Nagisa blir också vänner med en rad andra karaktärer. Bland andra den starka och temperamentsfulla Tomoyo (t v) och den intelligenta och mystiska Kotomi (t h). Samtliga karaktärer som Tomoya möter har någon form av problem som han hjälper till med att lösa.
Samtidigt i en annan värld, i en annan dimension bor en flicka och hennes lilla vän som hon byggt av skräp. Skymtar av den här andra världen är ett återkommande tema i serien. Gradvis börjar man förstå vilka de är och hur de hänger ihop med resten av historien.
Clannad är gjord av företaget Key som också skapat Kanon (som jag skrivit om tidigare). Vad som verkar utmärka Key är att handlingens alla karaktärer är sammanlänkade med varandra på något sätt, gärna med tragiska bakgrunder. Typiskt är också att man inte alltid vet om en karaktär finns på riktigt eller om han/hon bara är ett fragment av någon annans dröm. Lite invecklat at first sight kan man säga. Men vad man kan säga annars om Clannad är att det är en väldigt vacker kärlekshistoria som fokuserar på de val man gör i livet... och konsekvenserna av dem.
Fem stora fästningbett till den här serien!
(Tänkte jag skulle börja lägga upp klipp också. Här är en scen från första episoden när Tomoya träffar Nagisas föräldrar för första gången.)
Trackback
RSS 2.0