Bra saker med att vara förkyld

Då var det december månad och jag som hållit mig ifrån baciller under hela hösten har så äntligen blivit förkyld. J blev krasslig för några dagar sen och nu blev det min tur. Jag tog mitt pick och pack och drog hem till min egen lya. Lika bra att sätta sig i karantän under helgen. 
 
Det som är bra med att vara förkyld är att man inte har något luktsinne. Jag slipper därmed kännas vid större delen av grannarnas matos som tar sig in i lägenheten via olika ventiler. En annan bra grej är att man sparar in på matkontot eftersom man äter mindre, aptiten försvinner nästan helt. När man har en liten infektion i kroppen så arbetar antikropparna för fullt för att besegra det onda, varför man kan känna det som om det pågår ett litet krig inombords, så känner jag det. Sen när man blivit frisk så känner man sig bättre på många sätt. Det är som om systemen blir ordentligt genomarbetade under processen, därför kan jag tycka att det är bra med en förkylning eller lite feber ibland. Kan man likna det med att lämna in bilen på service?
En sista bra grej med att vara sjuk överhuvudtaget är att man vet med sig att man inte ska sticka näsan utanför dörren under ett par dagar om man inte absolut måste. Man kan alltså gå hemma i sina mjukiskläder med rödsnytet nylle och bälga i sig te, c-vitamin och Jäger bäst man vill.
Det går alltid att se saker från den ljusa sidan.  
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0