Paj, prat och promenad #Death Note

Idag var mamma och pappa på besök. Lite paj, prat och promenad i skogen. Min tavla kom upp på väggen och min elvisp invigdes med gott resultat (även om den förbannade prislappen satt kvar!!!!!).
Längtar tills jag får dammsuga mitt högra öra, aj. Nu har min fjärde nästan obefintliga visdomstand börjat göra väsen av sig också. Om jag dricker mer mjölk så kanske den tittar fram ordentligt. Fast helst får den gärna vara som den är, blir den vuxen kanske den börjar ställa till problem i tandraden.
Åh imorgon börjar serien Anno 1790! Jag älskar kostymdramer. På lördag så kommer ytterligare en seriestart som jag väntat på: säsong två av Downton Abbey.

Death Note
2006
Death Note är nog den första animeserie som min bror såg före mig. Han satt som klistrad vid sin lilla... ja vad det nu var för mp3-spelare med skärm som han skaffade för några år sen. Jag tyckte det var märkligt att han som inte hade intresse för anime kunde bli så fängslad. Men när jag fick se Death Note så förstod jag varför. Det går nämligen inte att slita sig när man väl börjat kolla.
Death Note är ett sorts kriminaldrama med sci-fi-inslag. Handlingen kretsar kring Light Yagami (bilden) som av en slump hittar en övernaturlig anteckningsbok som dödsguden Ryuk har tappat i den mänskliga världen. Anteckningsboken har fem regler.
1. Den person vars namn skrivs ner i boken kommer att dö.
2. Personen kommer inte dö om inte användaren av boken föreställer sig personens ansikte samtidigt som han/hon skriver namnet. Därför påverkas inte personer med samma namn.
3. Skriver man ner specifikt dödsorsak inom 40 sekunder kommer detta att ske.
4. Skriver man inte ner specifikt sätt att dö på avlider personen av en hjärtattack.
5. Efter att ha skrivit ner dödsorsaken har användaren 6, 40 min på sig att skriva ner alla detaljer.
Dödsguden Ryuk blir nyfiken på hur Light hanterar boken och blir hans följeslagare. Light är en högpresterande student som avskyr korruption och all brottslighet som förekommer i samhället. Light ser boken som ett sätt att i första hand ta kål på alla fängelsekunder som sitter inne för mord och dylikt. Detta stiger honom såklart snart åt huvudet då han märker av bokens kraft.
När brottslingar dör som flugor av hjärtattacker börjar den internationella polisorganisationen (där Lights far jobbar) bli misstänksam. De kallar in den supersmarta detektiven L (bilden) för att lösa detta mysterium. Light inser att L blir ett farligt hinder i hans väg mot att bli en allsmäktig gud (med en bok som kan döda får man lätt storhetsvansinne). Light fortsätter skriva namn i sin Death Note och försöker i syfte att verka oskyldig att hjälpa sin far med arbetet att få fast vem det nu är som mördar alla brottslingar. Light blir också vän med den allt mer misstänksamme L för att få reda på hur han tänker. Smart guy vs smart guy. Hjärnkampen kan börja!
Inte nog med att detta är oerhört spännande att följa, man förundras över hur manusförfattaren lyckats komma på allting! Mangans skapare Tsugumi Ohba måste vara ett geni.
Death Note ingår inte i den kategorin anime jag brukar kolla på, inget gulligull och glittrande ögon här inte. Här är det action, brutal död, förvirrande tankenötter och nervpirrande dramatik! Ett absolut måste för alla som vill ha lite spänning i vardagen. Fem av fem höstlöv!
Trackback
RSS 2.0