Att åka karusell hos tandläkaren

Det smärtar i överkäken. Det ömmar så till den milda grad att jag bara kan öppna munnen såpass mycket att det går att pula in en sked eller gaffel lite försiktigt. Förkylning på det, yes livet leker! Nåja, det kunde vara värre. Önskar bara att benet och tomrummet läker snabbt. Men tänk vad mycket lättare det har blivit att gå till tandläkaren. Så känner i alla fall jag. När man var liten så var man livrädd, bara den där doften av ångest och oro i väntrummet satte nerverna i spinn. Tandläkarna var snäsiga, irriterade eller bara allmänt intetsägande vilket också kunde vara otäckt. När man skulle ta röntgenbilder (när man röntgade hela huvudet) så placerades man i ett sterilt rum med den där konstiga manicken som snurrade runt en och tandläkarna sa "det här är inte farligt", tryckte på en knapp och fick väldigt bråttom ut ur rummet. Ingreppen ska vi inte tala om, många tårar har fällts genom åren.
Idag så är allting hypermodernt. Det är nästan roligt att gå till tandläkaren (om man bortser från den ekonomiska aspekten). Väntrummen är mysigt inredda med mjuka soffor, växter och HD-skärmar som visar naturprogram. Alla tandläkarrum har egen stereoanläggning och ett skivutbud med allt ifrån klassiskt till valsång, ytterligare HD-skärmar i taket och tandläkarna är trevliga, glada och har dessutom humor (!). Bedövning, borrning och tandutdragning är relativt smärtfria och går väldigt fort. En annan utveckling jag märkte vid ett av mina senaste besök var just angående röntgenmanicken. Jag skulle "placera hakan här" och "bita tag i plastgrejen där" och "stå alldeles still", så satte tandsköterskan igång apparaten och gick ut i normal takt. Så börjar manicken cirkulera runt mitt huvud... och den spelar musik! Om ni tänker er musiken från en merry-go-round-karusell, ungefär så lät det. Alltså...hur lätt är det att stå alldeles still när man bara vill skratta?
Så det har defenitivt blivit lättare att gå till tandläkaren, rent mentalt i alla fall.
Jag brukar slå mig ner i stolen och säga "gör vad ni ska, jag sover så länge".
Jag vill göra lite reklam för Hi Fi Consults nya hemsida som ni finner i länken Månadens Sladd Hi Fi Consult här på min blogg (ner till vänster). Jag har fått äran att vara med och skriva skiv/musik-tips där ^^. Alla musiktips finnes under fliken Musiken. Mycket nöje!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0