På soptippen idag: en dammsugare

Vissa dofter förknippar vi med olika saker. Doften av stearinljus, granbarr och apelsiner får mig att tänka på julafton. En direkt association som jag inte ens funderar över, det hör liksom till julen för att det alltid ha gjort det. Även om granar har barr året om och vi äter apelsiner och kan tända ljus när vi vill så är det ändå just julen som jag kommer att tänka på.
Idag när jag kom hem så kom jag att tänka på att vissa dofter även förknippas med en viss ålder. Vad som hände var att jag var på väg uppför trappan då en person passerade mig (jag såg inte så noga men det var en kvinna). Kvinnan lämnade efter sig ett doftspår av parfym, hon kom uppenbarligen från tredje våningen eftersom doften blev starkare och fyllde mer och mer av luftrummet ju högre upp jag kom. Det var en stark, tung doft. Jag tänkte direkt att det var en gammal dam som passerat mig och vände mig därför neråt för att se henne passera ut genom ytterdörren.... det var en tjej i min egen ålder. Så himla fel du har valt! tänkte jag. För mig är det helt enkelt fel att kvinnor under 30 går omkring med "tant-parfymer". Ni vet nog vad jag talar om.
Det är ett typiskt exempel på en doft som är förknippad med en viss ålder. Men jag undrar hur detta uppstod från början, varför blev just tunga dofter förknippade med äldre damer?
Det finns mycket man kan undra över.
Idag hade vi workshop i bibblan. Vi blev instruerade i hur man söker bland alla databaser och grejs. Om ni undrar varför jag har den ovanstående bilden med så ska jag berätta varför. Det är nämligen så att vår biblioteksnisse som har hand om just vår institution går omkring med detta byxmodet. Han är jättebra på att lära ut, trevlig och full av energi och älskar sökningar mer än något annat. Han är en riktig liten hoppetossa också, hans kropsspråk är väldigt livlig och rent ut sagt komiskt. Det blir ju inte mer seriöst heller för att han går omkring med detta häng. Alltså... jag KAN inte ta folk på allvar som går med byxorna nedhasade på det där sättet! XD Ser ju så urbota dumt ut.
Senaste nytt från soptippen vid trappan: de två tv-apparaterna och trädgårdshandskarna har försvunnit. Nu ligger där istället en röd dammsugare. Jag väntar på att en tvättkorg ska dyka upp.
Trackback
RSS 2.0