Tom söndag #Strawberry panic

En tom söndag. Ja så kan man nog säga. Jag har massa spring i benen, men vill inte jogga i den här hettan. Det får bli senare ikväll.
Steg upp normal tid idag. Har städat lite i lägenheten, tömt städskåpet på skräp (jag har ingen annan stans att lägga kartongbitar och plastförpackningar), dammsugit och lyssnat på hits från 90 och 00-talet. Gotta looove Spotify!
Så har jag också inventerat min garderob och slängt saker som var trasiga och inte passade längre... det blev inte så mycket kvar av sommardelen konstaterade jag. Kläder har en tendens att slitas ut fort i min garderob. Åh vad jag vill shoppa kläder! Men jag måste ligga lågt ekonomiskt. Fast ett par piratbyxor måste jag skaffa mig, annars tar jag mig inte igenom sommaren.
Om jag bara kunde teleportera mig till Valles på Öland... (du har rätt L, man borde kunna det nu)

Strawberry Panic
2006
Det är dags för min favorit-serie hittills! Så den här recensionen blir lite längre. ^^ Strawberry Panic är en romantic/yuri-serie som fokuserar på ett par elever som går på tre flickskolor på Astrea Hill (St. Miator, St. Spica och St. Lulim). Seriens namn kommer sig av att det gemensamma studenthemmet (Ichigo-sha) är format som en jordgubbe. Serien börjar med att Nagisa Aoi (bilden) byter skola för att hennes föräldrar fått jobb utomlands. Nagisa ska börja på St. Miator, fjärde årsklassen (ettan på gymnasiet). På vägen till skolan går hon vilse i grönområdet.
I skogen möter hon den vackra Shizuma Hanazono, en sjätteårselev som visar sig vara skolornas Etoile (elevernas förebild och bäst presterande "stjärna"). Nagisa blir hänförd av Shizuma som inser att detta är en ny liten söt fågelunge hon kan sätta klorna i. Shizuma kysser Nagisas panna, varpå Nagisa svimmar och senare vaknar upp i skolans sjukrum.
Där träffar hon Tamao Suzumi som blir hennes rumskamrat och bästa vän på skolan. Tamao visar henne runt och instruerar henne i St. Miators regler och etikett.
Vid middagen gör Etoile klart för alla att Nagisa är hennes nya byte. Shizuma har ett rykte om sig att förföra yngre tjejer och att ingen kan stå emot mer än en månad. Katt och råtta-leken är igång. Shizuma springer på Nagisa vid ett flertal tillfällen, men Nagisa lyckas alltid slita sig ur hennes grepp. Shizuma börjar inse att Nagisa inte bara är "en söt tjej". Efterhand utvecklas en vänskap mellan dom. Det blir uppenbart att Shizuma har en mörkt förflutet på skolan, vilket ligger till grund för hennes arroganta och kyliga beteende. Nagisa får hennes hjärta att mjukna.
Serien fokuserar främst på relationen mellan Nagisa och Shizuma.
Seriens handlar också om kärlekshistorian mellan två av St. Spicas elever, den blyga tredjeårseleven Hikari Konohana och den maskulina femteårseleven Amane Ohtori. Hikari sjunger i kören och avgudar Amane som kallas Spicas Prins för att hon är duktig i ridsport och likvärdig med Miators Etoile. Personligen tycker jag att deras historia är vackrast. Kärleken är trevande och kantad av hinder.
(St. Lulims skolrådsmedlem Chikaru Minamoto, medlaren)
Utöver olika relationsdramer mellan eleverna på skolorna handlar serien om det kommande Etoile-valet då en ny Etoile ska väljas.
Varför gillar jag den här serien då? Den är väldigt romantisk och ganska sorglig. Många vackra och gripande scener. Nackdelen är de förvrängda kroppsidealen som visas. Pinnsmalhet och översizade boobs är tydligen vad som gäller. Animen skiljer sig markant från mangan både vad gäller historia och design, men jag måste säga att jag tycker bättre om anime-seriens handling än mangans för en gångs skull.
Ett bra tidsfördriv på regniga dagar.
Trackback
RSS 2.0