Mot ljusare tider #Revolutionary Girl Utena

Mina favoritlåtar just nu
  • Mmm mmm mmm mmm - Crash test dummies
  • Södermalm - Björn Skifs
  • Skenbart - Helen Sjöholm och BAO
Igår fick jag en ny mascara av mamma ^^ Nått ska man väl ha i slutet av en jobbig dag.
Idag var vi inne i stan några timmar och kollade in den nya gallerian i stan. I vår lilla stad satsas det mycket på klädmode för tonåringar, Cubus och Bik Bok har tagit plats bedvid H&Ms lilla filial. Jag hittade (mamma hittade) en söt liten ljus topp på H&M som bidrar till min nya look. Jag kommer få äta upp alla mina ord jag sagt här om färger som jag inte passar i och vägrar ha på mig. Tiderna förändras...även jag. Det är dags för en ny fas nu.

Revolutionary Girl Utena
1997
Här kommer något udda. En beskrivning av denna psychological/fantasy/surrealist/yuri/drama-serien är inte jättelätt att göra. Någon har beskrivit den som resultatet som skulle bli ifall man korsade Disney med David Lynch. Det kan nog vara en ganska adekvat bedömning.
Historien börjar med att den lilla flickan Utena förlorar båda sina föräldrar. En prins kommer och tröstar henne och ger henne en ring med en ros på, sedan försvinner han. Utena blir så imponerad av prinsen att hon gör allt för att efterlikna honom och bli en prins själv.
Några år senare börjar Utena på Ohtori-akademin där hon väljer att gå klädd i en version av kill-uniformen. Där kommer hon i kontakt med skolrådet vars medlemmar har liknande ringar med rosor som hon själv. Hon möter också den tysta flickan Anthy som är i ett destruktivt förhållande med en av skolrådsmedlemmarna. Anthy är den berömda Rosbruden vars enda syfte är att tjäna den som hon för tillfället "tillhör". Rosbruden tycks ha något att göra med en kommande revolution, vilket gör att många duellerar om henne. Utena avskyr det sätt som Anthy blir behandlad på och blir rätt snart indragen i en massa svärsdueller för att skydda Anthy.
Serien innehåller det mesta från glad humor till de mörkaste av hemligheter. Det finns till och med lite magical girl insprängt med förvandlingssekvenser och rutinmässiga fight-scener som ser likadana ut varje gång, i princip. Det är lätt att gå vilse rent tankemässigt, jag gav upp hoppet om att förstå all symbolik, mystik och underliggande texter. Historien är ganska märklig, men väldigt bra. Jag kunde knappt slita mig från serien. Det finns också en långfilm baserad på serien som jag bara måste nämna här också! Den heter Adolescence of Utena och är gjord 1999. Jag tyckte att serien var märklig och ovanlig första gången jag såg den, men det är ingenting mot vad filmen är.
Många fans har skapat sina egna versioner av vad filmen handlar om. Det finns teorier om att filmen skulle kunna ta vid där serien slutade, men samtidigt kan det också vara en summering av serien. Samma mystik som i serien, fast ytterligare uppskruvat. Liknar inget jag sett tidigare, det finns till och med en scen där Utena förvandlas till en bil. Symboliskt, vackert och gripande.
 
Trackback
RSS 2.0