I ett tyst hus #Kashimashi Girl Meets Girl

Couscous ligger och sover i mammas säng. Salmiak leker med tygråttan i köket, lille Salmiak som vuxit från en liten gnällig morsgris till en stursk wanna-be-panter. I stolen bredvid mig ligger Bulgur och Sasse och tvättar varandra med sådan ömhet som man bara ser hos katter. Sasse gnager på Bulgurs päls, sätter snart i halsen eller nyser...nått åt det hållet.
Jag har städat lite till ljudet av min 70-talslista på Spotify, läst några sidor om hur man säljer krig och fred och nu råder tystnad och stillhet i huset. Härligt.
Ikväll blir det "skrattfest" med familjen framför Gynekologen i Askim. Skrattfest...vilket löjligt ord egentligen. Tänk om man skulle leva i en värld av skvallerpress-rubriker.
"Tänka sig, häromdagen när jag hämtade posten så såg jag grannen komma ut från tvättstugan iklädd endast en löst sittande morgonrock...asså jag fick en sån NAKEN-CHOCK! Man kan ju inte klä sig så det är ju SKANDAL! Men hur som helst, festen igår var en SUCCÉ för Belinda 27 och Örjan 35 berätta´att de snart ska få BABY-LYCKA! Vet du vad dom sa? Jo: VI ÄR JÄTTE-GLADA!"

Kashimashi Girl Meets Girl
2006
För att inte prata om en yaoi-serie ska jag istället prata om en yuri-serie. Yuri eller shoujo-ai fokuserar på kärleksrelationer mellan kvinnor. Yuri är min absoluta favoritgenre när det gäller anime. Jag minns inte riktigt men jag tror att Kashimashi var den första yuriserien jag såg. Precis inflyttad i Götet och med japanskastudierna i full gång kom jag i kontakt med många olika serier via mina klasskompisar...jag såg mycket anime under mitt första år där. Hur som haver...
Hazumu är en ung kille som går på gymnasiet. Han har ett ganska feminint utseende och är blygsam av sig. En dag bekänner han sin kärlek för den vackra Yasuna som ganska kvickt avvisar honom. Bedrövad av sin olyckliga kärlek springer Hazumu uppför ett berg och dödas av ett UFO som landar rätt på honom. Rymdskeppets förare Hitoshi lyckas återuppliva Hazumu men rör till hans DNA under processen vilket gör att Hazumu vaknar upp som tjej.
Hazumus barndomsvän Tomari (bilden) och Yasuna hittar Hazumu i sin nya skepnad och vet inte riktigt hur de ska bete sig mot "henne". Utomjordingen Hitoshi förklarar allting och beklagar det inträffade. Tomari och Yasuna gör allt för att Hazumu ska finna sig till rätta i sitt nya kvinnliga liv, med allt vad det innebär. Hazumus föräldrar blir lite chockade men den största reaktionen är ändå glädje över att ha fått en dotter helt plötsligt, en dotter som de alltid önskat sig. Hazumus bästa vän Asuta blir oerhört förvirrad av sin kompis könsbyte och kämpar med sig själv för att INTE se Hazumu på ett annat sätt.
Yasuna som tidigare inte visat intresse för Hazumu (beroende på en märklig defekt som gör att hon inte kan se män som mer än grå suddiga figurer) bekänner nu sin kärlek för henne. Detta sätter griller i huvudet på Tomari som själv börjat inse att hon kanske är kär i Hazumu också. Det hela leder till ett triangeldrama där Hazumu tycks ha väldigt svårt att välja.
Serien är väldigt gullig och innehåller inga mörka element, dessutom är den en kortare anime-serie på endast 12 episoder plus ett special-avsnitt. Humor är ett genomgripande drag och handlingen förs framåt tack vare många side-kicks och bi-karaktärer så som utomjordingen Hitoshi och hans lilla skapelse Janpu, Hazumus foto-galna far och hypade mamma, den något flick-galna Asuta, den övervakande Ayuki (medlaren) och den 36-åriga lärarinnan som längtar efter äktenskapet. Rolig, söt och charmig historia.
 
Trackback
RSS 2.0