Jane Austen och en åttavingad duva #Sailor Moon

Lååång dag idag. Trodde jag skulle somna redan vid ett-tiden. Föreläsningarna (10-13 och 15-17) innehöll mycket intressant men jag lyssnade bara halvt om tre kvart. Tur är väl att GP alltid flikar in med sina vanliga kommentarer. Han pratade av nån anledning om Jane Austen vid ett tillfälle och drog ett exempel på vad som skulle kunna vara en kärleksdikt
"Du är som en duva med åtta vingar...eller nått sånt där, jag vet inte"
Jag fick glada nyheter imorse. Jag fick vg på hemtentan vi hade över julhelgen och till min stora förvåning även på NWT-arbetet! Det hade jag då inte räknat med.

Sailor Moon
1992
Så kommer vi till nästa serie. Sailor Moon är en av de få animeserier som visats på svensk television på svenska. Jag kom i kontakt med serien när jag gick på lågstadiet. Ett par år senare gick serien i repris på tv och då började jag spela in avsnitten på vhs. Jag minns särskilt episod 76 som jag och L skrattade oss fördärvade åt, då röstskådespelaren till den onda karaktären Esmeralda skapade ett riktigt WTF-moment.
Endast seriens två första säsonger finns dubbade på svenska, vilket jag som gediget fan tyckte var synd. Jag kan räkna serien som största anledningen till varför jag började studera japanska.
14-åriga Usagi Tsukino får av den talande katten Luna veta att hon är Månhjältinnan Sailor Moon vars uppgift är att rädda världen från ondsinta figurer. Till sin hjälp har hon ytterligare hjältinnor som representerar alla planeterna i solsystemet. Hennes stora kärlek Mamoru Chiba hjälper också till i form av Tuxedo Kamen (eller Maskerade Rosen som han kallas på svenska). Serien har 200 episoder uppdelade i fem säsonger. Det är ytterligare en typisk shoujo-anime och den första serien som kom att skapa genren magical girl. Varje säsong har nya fiender som tjejerna får slåss mot samt nya karaktärer som dyker upp här och var. Efterhand som hjältinnorna blir kraftfullare blir också monstren mer intelligenta och svårslagna. Eftersom det är shoujo är det gott om romantik inblandat. Det är en saga där gott strider mot ont.
(Sailor Moon och Tuxedo Kamen)
Serien går från att vara gullig till att vara bitvis väldigt mörk. Många dystra ämnen tas upp vilket gjorde att oroliga föräldrar rasade när serien kom till Sverige. Sailor Moon ansågs olämplig och alldeles för våldsam för unga tjejer att titta på.
Ändå har Sailor Moon nått stor popularitet och är en av de mest kända shoujo-animeserierna i världen.
(Sailor Saturn med kraften att förgöra hela världen i ett slag)
(Hjältinnornas ledsagare Artemis och Luna. Dessa är ofta i luven på varandra och står för den mesta komiken i serien)
Tsuki ni kawatte oshiokiyo! Och jag ska straffa dig i Månens namn!
Trackback
RSS 2.0