Mycket mjau #Tokyo Mew Mew

Inatt drömde jag om farmor, Öland, sushi, en specialdesignad fiol, turister, Tyra Banks, en japansk farfar, en kille som hette Sesshomaru, sötvattensmaneter, en komplimang, en fisketur som aldrig blev av, ett köpcenter för makeup...och en massa alger.
Now, what do you make of that?^^
Mycket inspirerat från barndomens somrar, men även från nutiden. Jag är förmodligen inne i ett Japan-flow igen. Sånt kommer och går.
När jag är i ett Japan-flow så tittar jag mycket på anime, vill äta sushi hela tiden, tänker på japanska och längtar tillbaka till Tokyo och Hirakata.
Idag ska jag läsa ut Nygrens bok och ta det allmänt lugnt. Jag behöver vila upp mig inför tentan på fredag. Oj, vad tiden går fort.
Nyss ringde Jehovas Vittnen på dörren. De var trevliga och gav mig en pamflett som hette "Sanningen om det ockulta". Det var värst vilken trafik det var här i huset. Mina klasskompisar meddelar ofta via fb när det är dörrknackare i farten på campus. Det som många är aktsamma för är dock inte religiösa samfund utan pejlare från Radiotjänst ^^.

Tokyo Mew Mew
2002
Så var det dags för ännu en Magical girl-serie. Tokyo Mew Mew är väldigt inspirerad av Saillor Moon och handlar om i princip samma sak, ett par unga tjejer får magiska krafter för att slåss mot det onda som hotar jorden. Fast här handlar det inte om krafter från planeter utan DNA från utrotningshotade djur. Tokyo Mew Mew baseras på en manga (som jag faktiskt har alla volymer av ^^) som i form av shoujo riktar sig till unga kvinnliga läsare.
Historien handlar om 13-åriga Ichigo Momomiya som lever ett helt vanligt liv, hon går i sjuan, klarar studierna hyfsat och är kär i skolans populäraste kille. En dag råkar hon till synes ut för en jordbävning, och blir som i en drömsekvens sammansmält med en Iriomote vildkatt (en utrotninshotad art). Följande dag märker Ichigo att hon börjar bete sig märklig, hon sover igenom lektionerna, är förvånansvärt vig och landar på fötterna efter ett högt fall. I matsalen nappar hon till och med åt sig en fisk med tänderna, hon beter sig alltså som en katt.
Senare blir Ichigo attackerad av ett chimärdjur (djur infekterat av en alien) i en park. En ung blond man som kallar sig Ryo dyker upp och säger att hon måste slåss mot det. Motvilligt lyckas Ichigo förvandla sig till Mew Mew Ichigo och besegrar chimärdjuret med sina nyfunna krafter.
Ryo förklarar att hon och ytterligare fyra tjejer har blivit sammansmälta med DNA från olika utrotningshotade djur. Aliens hotar att ta över jorden och det är Mew Mew-hjältinnorna som måste beskydda jorden från dessa.
Utöver sitt sökande efter aliens måste tjejerna dessutom gå i skolan som vanligt OCH jobba extra på ett café som drivs av Ryo och hans kompanjon Keiichiro, vilka är de två som ligger bakom Mew Project och tjejernas fusion med djur-DNA. Så kan kampen börja. 52 episoder med utdragna förvanglingssekvenser och magiska attacker, personliga problem, kärlek, bakelser och elaka aliens.
(Masaya Aoyama som Ichigo är förälskad i. Han är mästare i Kendo och är mycket mån om att bevara utrotninshotade djur och jordens natur, han skulle kunna platsa i Greenpeace.)
(De fem hjältinnorna: Purin som har lejontamarin-DNA, Zakuro som har varg-DNA, Ichigo med vildkatt-DNA, Minto med nymfparakit-DNA och Retasu med tumlare-DNA)
Serien kretsar kring ämnet utrotningshotade djur och det faktum att vi människor förstör jorden med föroreningar och dylikt. I mangan är detta tema mycket mer utbrett än i animen.
Som sagt är Tokyo Mew Mew mycket likt Sailor Moon. Likt Sailor Moon som har Den maskerade Rosen som kommer till hennes undsättning när hon är i fara...
har även Ichigo en räddare i nöden: Blue Knight. Han dyker upp från ingenstans en bit in i serien och har en okänd identitet.
Rent utseendemässigt är Tokyo Mew Mew ett mästerverk, men ibland känns det som om serien skulle kunna kortas ned med ett antal episoder. Jag såg animen när jag var 20 och redan då var jag nästa tio år äldre än seriens målgrupp. Man märker att man börjar bli äldre då man snabbspolar under vissa partier ;).
Trackback
RSS 2.0