Om godis

Jag minns när jag och min bror var små. Då var det godis på lördagar som gällde. En dag i veckan och endast då, med undantag för födelsedagar och julafton. Mamma sa "Ät inte för mycket godis för det mår inte magen bra av". Jag och brorsan åt heller inte ihjäl oss, tack vare våra föräldrars lyckade uppfostran. Kort sagt, vi åt godis med måtta för så skulle det vara.
Nu när vi båda är vuxna och är hemma över jul och nyår är det helt andra spelregler i huset. Det här är nog första julen som jag hört mamma säga "Ät godis nu! Det ska man göra på julen!". Mina föräldrar ställer fram allt i gotteväg de har i skåpen. Det spelar ingen roll om vi försöker neka för nu ska det banne mig ätas för kung och fosterland! Svälta kan man göra resten av året. Det hör till saken att mamma och pappa shoppat loss när det var en sväng till Danmark (eller var det Tyskland?) vilket resulterade i ett överflöd av godis här hemma. Uppenbarligen höll de inte riktigt koll på hur mycket de egentligen köpte.
Då och då hör jag pappa komma upp ifrån källaren och ropa "Jag hittade mer godis!" varpå mamma suckar lätt och idkar på att vi barn ska äta mer... så slipper mamma och pappa göra det ;)
Life sure is sweet hehehe.
 
Trackback
RSS 2.0