Barndomen, den framför data-skärmen

Idag har vi klarat av två fokusgrupper, one more to go. Som sagt blev det andra bullar. Gymnasieelever är inte alltid lätta att få igång när det gäller diskussioner, hur mycket julmust och pepparkakor man än bjuder på. Men det kom fram en del interssanta aspekter minsann.
 
Blev så inspirerad av samtalet med A på bussen hem. Vi pratade om saker vi växt upp med, allt från julkalendrar och dataspel. Mycket dataspel blev det ju. Jag tänkte jag skulle räkna upp lite av det jag växte upp med. Jag tillhör ju den första generationen som mer eller mindre växte upp framför dataskärmen.
1. The Lion King, på den tiden då spelen fortfarande kom på disketter som man fick mata in en efter en när man installerade. Man spelade Simba både som ung och vuxen som tog sig igenom olika banor som representerade olika sekvernser i filmen, från flykten undan gnuerna (minns att den banan var extra svår) till att slåss mot Scar i slutet.
2. Aladdin, samma princip som Lejonkungen fast man spelar Aladdin. The final boss var Jafar (som kunde vara jäkligt svårt att träffa med svärdet så man fick kasta äpplen istället).
3. Vinyl Goddess from Mars, detta var en demoversion av ett spel som jag fick av en grannpojke. Man sprang runt som en mycket lättklädd och storbystad ung kvinna som fightades mot aliens. Med tanke på innehållet var det kanske inte så lämpligt för mitt 9-åriga jag att spela, men spelade gjorde jag likväl.
4. Whacky Wheels, ett underbart racerspel där man spelade olika djur som körde gokart. Man kunde plocka upp och skjuta igelkottar på motspelarna för att sinka dem. Igelkottarna var utplacerade överallt på banorna... och dessa igelkottar gjorde i princip ALLT ifrån att spela golf på stället till att sitta på toaletten (det förekom även lite grövre saker... vilket jag idag kan tycka är märkligt eftersom det var ett spel för barn).
5. Den magiska biografen, ett av de första spelen vi hade på CD. Man skapade filmer med hjälp av olika figurer och penslar, oerhört roligt. Många filmer har skapats där, som jag fortfarande kan i huvudet utantill.
6. Villes värld, ett spel för ganska små barn men som jag tyckte var jättekul ändå. Man klickade sig fram i Villes (som var en orm) värld. Man kunde sätta ihop en film, lära sig om naturen och simulera olika väderlekar. Mycket roligt spel, som dessvärre inte går att spela på modernare datorer eftersom spelet var anpassat för Windows 95. Synd.
7. Poccahontas, CD-spel där man fick gå igenom filmens handling, vid varje scen kunde man klicka på olika saker så att nått kul hände.
8. Jungle Spelling, ett spel där man fick lära sig amerikansk stavning genom att lösa olika gåtor och banor med en liten man som paddlade en flotte uppför en flod. Mycket lärorikt, men spelet hängde sig alltid om man spelade för länge.
9. Pippi Långstrump, ett av mina favoritspel där man fick klicka sig igenom Pippis hus och läsa tre olika historier om henne på en rad olika språk.
10. Pettson och Findus i snickargården, man fick klicka sig runt i snickargården och spela små spel, gissa gåtor och lyssna på rolig musik med Bröderna Slut. Loved it!
11. The Neverhood, ett spel som utmärkte sig genom att hela designen var gjord av lera, miljö som spelkaraktärer. Ett typiskt tänkarspel som krävde strategi och logik... jag klarade aldrig av det, fastnade alltid på ett visst ställe.
12. Our house, amerikanskt spel där man kunde gå igenom alla rummen i ett stort hus och klickan på allting för att lära sig om hur saker fungerar, spis och toalett osv. Varje klickbart objekt hade också en historik, där man kunde få veta hur det fungerade en eller flera generationer tidigare.
13. Populous The Beginning, ett strategispel från 1998 där man spelade en kvinnlig Schaman som ledde sina undersåtar att bygga byar och kriga mot rivaliserande klaner. Kul och utmanande spel... som jag fortfarande spelar än idag.
14. Virtual Fighter 2, ett spel där man kunde välja olika karaktärer och slåss antingen mot en annan spelare eller mot datorn, oerhört skoj att spela med lillbrorsan.
15. Sailor Moon, det första Sailor Moon-spelet till PC som gjordes 1993. Man fick välja en av de fem hjältinnorna och spela sig igenom olika banor med monster och dylikt. Sista bossen Queen Beryl minns jag var jättesvår att klara av.
16. Rayman, historien om Rayman som måste rädda världen från den onde Mr Dark! Underbart spel helt igenom, dock lite svårt... jag har fortfarande inte klarat av det. Man måste beundra spelet för dess design och musiken framför allt! Bäst tycker jag var när man kom in i Band Land och fick slåss mot illvilliga noter och bossen Mr Sax.
Ack... vilka minnen.
 
 
 
 
Trackback
RSS 2.0