Begränsningar #Maria-sama ga miteru

"Vad hjärnan ofta vill är det inte alltid kroppen gärna kan" - Claes Eriksson
Jag får anstränga mig för att inte anstränga mig. Orkade inte följa med till lägenheten idag, kroppen ville bara sova. Känner jag mig lite pigg och slår på en låt på Spotify påminns jag direkt om mitt sjukliga tillstånd, kroppen tolererar inte ens dans eller taktnickande av den mest lågmälda stilen. Idag började det sticka lite i magpartiet också, hoppas mjälten håller sig på mattan.
Kyss-sjukan... ett vackert smeknamn på ett vedervärdigt tillstånd. Det går inte att skydda sig mot det här lilla viruset... jo det skulle väl vara att inte ha kontakt med människor överhuvudtaget under resten av livet. Men här är ändå ett tips från mig till er: Dela inte glas eller bestick med andra människor!

Maria-sama ga miteru
2004
Ännu ett skoldrama i yurins tecken. Utspelar sig på en katolsk flickskola i Tokyo. Har liknande upplägg som Strawberry Panic, men Maria-sama ga miteru är mer känslomässigt subtil och saknar nästan helt "fysiska" scener. Detta gör att den kan uppfattas som rätt tråkig och sanningen att säga visste jag inte om jag skulle orka att ta mig igenom fyra säsonger när jag väl började titta. Men eftersom karaktärerna (framför allt sidokaraktärerna) utvecklas på ett intressant sätt och ger historien djup lockades jag att se ända fram till slutet.
Huvudkaraktären heter Yumi (t v) och vi får följa hennes tre år på flickskolan. På skolan råder ett så kallat syster-system, där varje andra eller tredjeårselev kan välja att bli grande soeur (storasyster), en sorts vägledareåt en yngre elev som då blir hennes petite soeur (lillasyster). Yumi blir lillasyster åt den vackra och rika andraårseleven Sachiko (t h). Sachiko själv är lillasyster till en skolrådsmedlem och för därmed Yumi in i skolrådets göranden och atmosfär. Skolrådet består av tre så kallade rosfamiljer, Foetida (de gula), Chinensis (de röda) och Gigantea (de vita). Sachikos storasyster är en tredjeårselev och kallas i sin ledarform för Rosa Chinensis, en titel som Sachiko kommer ta över under sitt tredje år. Ja, det är mycket fokus på rosor och franska ord, japanerna verkar vara galna i Frankrike ^^ Hur som helst, serien handlar likt Strawberry Panic främst om relationerna som utvecklas mellan eleverna på skolan.
Rosa Gigantea (t h) eller Sei som hon heter är seriens comic relief, en mycket skojfull tjej som gärna flörtar skämtsamt med Yumi. Sei har en tragisk historia bakom sig vilket gör henne till en stark person. Hennes mycket lojala lillasyster Shimako (t v) är en vacker och skör person som gör allt för Sei.
Hela Foetida-familjen samlad. Rosa Foetida (mitten) heter Eriko och är väl ansedd på skolan, hennes lillasyster Rei (t h) som är en riktig tomboy som ofta gnabbas med sin något ettriga lillasyster Yoshino (t v).
Toko kommer in lite senare i serien och sätter igång världens drama då hon verkar vara ute efter Sachiko till Yumis förtret. Toko är en av de mest intressanta karaktärerna med tanke på hur hennes relation till Yumi förändras över tiden.
Tja, vad ska man säga? Mångas favorit bland yuri-serier. Den är mycket vacker och snyggt gjord men saknar vissa element kan jag tycka. Den får tre fästingbett.
Trackback
RSS 2.0