"Neeej! Inte mina snabelboots!"

Imorgon är det seminarium på den danska boken. Suck säger jag. Förvirring råder på mer än ett plan. Hoppas inte läraren förväntar sig att vi ska redovisa kapitel 7 när vi har ägnat arbete åt kapitel 3. Det är problemet med kommunikationen här, på pappret vi fick under lektionstid stod det att vår grupp skulle ha kapitel 3. Men på vårt intranät står det att vi ska ha kapitel 7! Jag fick lite smått panik när jag såg det igår. Den läraren kan då konsten att röra till det för sig... och för oss. Är det 3 från början så är det!
 
Idag har inriktningen sin temadag. Jag gick på första gästföreläsningen... men jag höll på att somna. Inte för att ämnet inte var intressant utan för att föreläsaren lät som en skiva med hack i. Så vaknade jag rätt tidigt också. Det sista jag minns innan ögonen slogs upp var att jag provade en dyr klänning i en butik där ägarinnan försökte pracka på mig ett par svindyra spanska handgjorda klackskor som matchade. Så hade jag varit på pantbanken och fått min konfirmationspresent värderad till 97 000 kr. Jag hade dock behållt presenten... så jag fattar inte varför jag stod och provade en dyr klänning sen. Drömvärlden är märklig och rätt rolig ibland.
 
Så nu sitter jag hemma igen och har provat mitt nya rooiboste (mitt första faktiskt) med jordgubb och havtorn. Jag tänkte söka ett jobb på Drottningholms Slottsteater som salongsguide... men insåg att jag bara skulle arbeta 11 kvällar på hela sommaren... och det går inte. Synd. Att bemöta gäster i ett teaterhus från 1766, med tidsenliga arbetskläder och höra operans toner studsa ut i publiken... låter som himmelriket för mig.
På tal om gamla hus och teater, jag upplevde en doft-flashback när jag åkte upp till Stockholm. Det var gamla tågvagnar vi åkte med, så fort jag satt mig ner på det röda dammsamlande sätet gick det upp för mig varför allt verkade så bekant. Vagnen doftade precis som salongen på Folkets Hus i Mörrum. Med ens var jag 14 år och stod redo bakom byxbenen med brödkaveln i högsta hugg, för att med mina pöbel-kollegor driva K och G av scenen till ljudet av Green Sleeves på gitarr.
... Det spelade inte längre någon större roll att tåget var 70 minuter försenat.
Trackback
RSS 2.0