Jag blev ingen dum sill #Full Moon wo sagashite

Nej, jag har inte blivit lurad idag. Men jag har läst ett och annat kul i tidningarna. Att Sweden Rock-deltagare kommer få gratis hårvård för att få bort festivalens "smutsiga" rykte. Att de ska använda sten från Blå Jungfrun att tynga ner Baltic Cable med...samt att Oskarshamn ska byta namn till Juholtsvik.
Hehehe, det måste vara extra kul att vara journalist den här dagen på året.
 
M ska tydligen ha tatuerat Chewbacca på sin arm...men det vette´fasen om inte det också är ett skämt.
Nu har jag skrivit min del av vårt paper som ska in på tisdag, men det är inte lätt att hålla sig till formatet. Vår grupp ska lämna in ett paper på 2 sidor, min del är lite över en sida som det är nu...och då står jag ändå bara för en femtedel. Jag måste försöka komprimera på nått sätt, rejält.

Full Moon wo sagashite
2002
Här är en musikalisk serie i genren magical girl, supernatural och romance. Det handlar om 12-åriga föräldralösa Mitsuki som vill bli pop-sångerska. Hon har dock en tumör i halsen som hindrar henne från att besanna sin dröm. En dagfår hon reda på av två shinigami (varelser som samlar in själar) att hon bara har ett år kvar att leva. Hon ingår ett avtal med dom, de lovar att hjälpa henne att förverkliga sin dröm ifall hon lovar att stillsamt följa med när hennes tid är inne.
De båda shinigami heter Meroko (kaninen) och Takuto (katten) och kan anta både mänskliga skepnader med vingar samt uppträda i mjukdjursform för att inte bli igenkända. Mitsuki är den enda som kan se dom i sina shinigamiformer. Med Takutos hjälp kan Mitsuki förvandla sig till ett 16-årigt jag där hon är helt frisk, för att lyckas komma in på en audition.
Givetvis blir hon antagen och börjar sin karriär som artisten Full Moon. Hennes motiv till att bli sångerska är att med sin sång lyckas nå ut med sina känslor till pojken Eichi som bor i USA sedan ett par år tillbaka.
Takuto och Meroko är med henne på vägen mot idol-skapet. Komplikationer uppstår dock när Takutos krafter börjar tryta vilket påverkar Mitsukis möjlighet att förvandla sig till Full Moon. Dessutom måste Mitsuki hålla sitt artistskap hemligt för sin farmor som hatar musik. Farmodern propsar också på att Mitsuki ska genomgå en operation för sin halstumör, en riskfylld operation som kan skada hennes stämband. Det är mycket som Mitsuki måste hinna med på ett år. För att göra saken ännu värre börjar hon få känslor för Takuto.
Serien är väldigt feel-goodig och har 52 episoder. Mot slutet blir historien dock allt mörkare och får en rejäl vändpunkt. Kärleken är drivkraften hos Mitsuki och den får henne trots allt elände att fortsätta kämpa på. Det är ingen serie man tar sig igenom torrögd.
Liksom Mermaid Melody har Full Moon wo sagashite gett publiken vackra låtar att minnas och säkerligen skapat mången trevlig stund i karaokerummens dunkel ^^.
 
Trackback
RSS 2.0