Fått jobb på isolerad snödriva!

Igår steg jag upp vid 05.00, tog tåget till Oslo vid 06.45...höll på att somna flera gånger, hade inte fått mer än 5 timmar sömn. Utanför fönstret snö, snö, snö och när vi kom in i Norge: ännu mera snö och så kom en tullkontrollant och rotade igenom min väska efter farliga objekt. Tåget blev 20 min försenat, ajajaj! Jag lyckades ändå hinna med tåget till Drammen vid 11.17. Fy fasen vad kallt det var i Oslo! Läste på tåget att det var 20 minus...det kändes kan jag säga.
I Drammen mötte jag L och vi gick på ett café och hade intervjuen. Hon trodde att atmosfären i den lilla fjällstugan kommer att passa mig perfekt, hon tyckte att jag verkade lovande tack vare mina språkkunskaper och personlighet. Kändes lyckat.
Jag kommer att få slita hårt, göra allt från att städa, servera och bära in ved. Men, men...eftersom jag både kommer bo och äta gratis är det inget jag kan klaga på direkt.

Efter intervjuen åkte jag tillbaka till Oslo och gick runt, min buss hem skulle inte gå förrän 17.45 (jag var dum som inte beställde en tidigare biljett egentligen). Jag hittade en rolig butik "Neo Tokyo". Där fanns manga, plastfigurer, japanskt godis, cosplaykostymer och annat skoj. Det var som att vara tillbaka i Japan för några sekunder. Jag tror till och med att en medarbetare var japan.

Och jag konstaterade att det verkligen är dyrt i Norge. Nu har jag sett det med egna ögon.

Tog bussen hem till Göteborg där snöyran hade tagit fart ordentligt. Steg innanför dörren strax innan tio. Insåg bestört att jag tappat mitt ena örhänge! Mina favoritpar! Jag tolkade det som ett offrande för att jag fått ett så pass lovande jobb. Vill man ha någonting måste man offra något, så är det bara.

Vaknade imorse och insåg att jag har tusen saker att göra innan jag börjar jobba i februari! Uppsatsen måste färdigställas, lägenheten måste tömmas, städas och sägas upp, jag måste flytta ut, mitt 3G-nät måste avslutas, jag måste skaffa norskt skattekort och personnummer OCH köpa arbetskläder samt skor!

Det har börjat brinna i knutarna.
Trackback
RSS 2.0