Damn you lousy cake maker!

Så var man tillbaka i stan igen. Höll på att inte hinna med bussen från Lund för att jag inte hittade busshållplatsen för Swedbuss först, om man inte vet vart man ska gå är det inte lätt. Lite mer skyltat tack!

På pappas 60-årsdag kom hans kollegor över på paj och en massa öl och vin. Det var en riktigt rolig och förnöjsam skara. Sådana arbetskamrater vill jag också ha en gång. De drog massa historier från sina liv och berättade om traktens original. Bredare blekingedialekt har jag aldrig hört innan, det var nästan att jag inte förstod vad de sa ibland. Det tog min hjärna lite över en sekund att fatta innebörden av "öulbåårk". Ölburkar talades det mycket om under kvällen. Det blev många skratt och ämnena som behandlades var allt ifrån födslovärkar till hur farligt absint egentligen är. Det var en lyckad kväll.

Blekingedialekt ja. En del av de som känner mig kanske undrar varför jag inte talar den dialekten, jag är ju trots allt född och uppvuxen där. När jag frågar folk kan de aldrig gissa vart jag är ifrån. En del har gissat på Stockholm, det är delvis begripligt, min pappa är ju ifrån det området. Lite Stockholmsdialekt mixat med mammas dialekt från Västergötland, där har ni mig.
Ack jag minns det första åren i skolan, hur de tyckte jag pratade så konstigt. Tja, tänkte jag, det är inte JAG som sätter "i" framför vartenda "o" så att ko blir kio och bok blir biok. Ni tycker att jag talar konstigt?
Och alla lärare man haft under åren som kommit med alla möjliga kommentarer, det dummaste jag hört var från en på högstadiet som under samtal med mig ställde frågan "Jaså din mamma är från Västergötland? Jaha, hur firar man jul i Västergötland då? Firar ni jul som man gör där?"
Ja kära nån...mycket kan man roas av på öh...äldre dar.

Under fredagen införskaffade jag arbetskläder inför Norge. Fick tag på en snygg figursydd skjorta på Jansen plus en svart kjol. Sen hittade jag ett par skor inne på WalkOn. Mamma och jag drog vidare till Karlskrona för att hitta byxor. Efter mycket letande gick vi in på Jansen där och vips hade jag hittat två svarta byxor (49 kr styck!) plus en vit skjorta till. Så mycket kläder har jag aldrig hittat på rea innan.
Skorna visade sig vara för små, men på lördagen åkte vi in och så bytte jag till en storlek större, då blev det finfint.
Eftersom brorsan fyllde 19 år hade vi beställt en tårta på stadens populäraste konditori. Och det är här som min titel för inlägget kommer till sin mening.
Jag hade beställt en moussetårta, brorsan hade bett om en tårta med chokladbotten. Jag bad speciellt om det, hon som jag beställde av (en gammal klasskamrat by the way) sa att tårtan hade en kladdkakebotten. Jag vet inte hur många gånger jag nämnde ordet choklad, för det var ju viktigt.
Brorsans födelsedag, vi hämtade tårtan inne i stan. Åkte hem för att fira brorsan...tror ni att det var nån chokladbotten? Nä.
Hur svårt ska det behöva vara!?

Imorgon börjar städningen av lägenheten så smått.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0