Riktiga karlar

Hjälp alltså...oroar mig lite inför kandidatuppsatsen jag ska skriva. Vi ska läsa minst 40 s japansk text och skriva mellan 30-40 sidor. Jag har fortfarande problem med att välja ämne, först tänkte jag analysera Ihara Saikakus noveller och dra paralleller till Heianperiodens syn på sexualitet och kvinnosyn...men tänkte kanske att det skulle bli aningen knepigt. Jag gillar litteratur men jag måste nog säga att jag lutar mer åt samhälle och människors beteende.
Så idag när vi tvunget skulle skriva ner ett ämne på Martin-senseis metodikföreläsning så var jag bara tvungen att skriva nått, så jag skrev ner nått om en grej jag studerat i Japan: sexualitetens historia i Japan.

Jag tänkte mest fokusera på hur synen på homosexualitet har förändrats i Japan under århundradena. Typ jämföra mellan Tokugawaeran och Meijierans dåtida syn på saken.

Under hela samurajeran (om man nu vill uttrycka sig så) så ansågs den manliga kärleken mellan samurajer vara den högsta och noblaste man kunde uppnå, alltså var det förbehållet män emellan. Under samma tidsperiod stred våra västerländska riddare för nån näsdukskastande jungfru i nått torn och sjöng ballader för att vinna sin älskades hjärta, som en riktig gentleman enligt Europeiska mått.
Men i Japan, där ansågs man vara en riktig karl om man höll sig med andra karlar, män som umgicks med kvinnor ansågs veka.
Visserligen är denna delen av Japans historia väldigt nedsättande feministiskt sett, men det är ju inget nytt under solen precis, men ack så intressant jag finner det. För efter att Meijiperioden tog vid och västlänningar hade invaderat landet med sina idéer och religiösa läror, då plötsligt blev homosexualitet tabubelagt.
Mycket tack vare viktorianska influenser gissar jag på.
Det är orsaken till denna drastiska mentalitetsreform jag vill ta reda på, men problemet ligger bara i att hitta källor på japanska. Jag har hittat bra böcker i ämnet, men då måste jag antagligen beställa dom från Japan (går åt pengar och tid som jag förmodligen inte har).
Det är lite trubbel men bara jag hittar material ska det inte bli nått problem sen.

Ska åka till Växjö imorgon, men innan dess ska jag träffa E på stan. Ska bli kul, har inte sen henne sen...sist.

På lördag drar jag iväg till Öland för att fira farmors 86-årsdag. Det blir mycket tågåkande för mig. Men det är ju trivsamt, önskar bara att jag upptäckt hur bra det är med sista minuten-biljetter innan, skonsamt mot plånboken.

Ondskan is back! ^_^ Blev oerhört glad av att återse min fickursbärande vän infinna sig på lektionen idag.

Och så ringde dom från Modellab idag också, har ju fått ett gratiserbjudande från dom via Otaku (en tjej jag läste  med i A-kursen), så himla snällt av henne att tänka på mig. Ska försöka dra med V på det, vore så himla coolt att ha ett foto på oss två, stylade till tänderna hehe. Visserligen kostar en bild över 300 kr ifall man vill köpa, men det tycker jag det kan vara värt om det blir bra.
Trackback
RSS 2.0