Nijuusansai ni natta

Klockan 22.59 idag blir jag exakt 23 år. Fast om man räknar som de gjorde i Japan för 100 år sen så är jag 24 år nu. Man räknade nämligen med den tiden man ligger i magen. Så när man föddes 9 månader gammal så fyllde man 1 år, och följande år blev man 2 år osv. Så 9 månader räknades ungefär som ett år. Alltså är jag rent logiskt 23 år och 9 månader gammal nu. Fasen vad tiden rinner iväg för en hehe.

Hade läsförståelselektion idag, gick bra. Vi blev dock lite överraskade när det visade sig att vi ska ha läsf.tenta redan om en månad! Visserligen är det bättre än att ha alla tentorna på en och samma dag som det var tänkt från början. En dag i början av december, med en mastodonttenta på fem timmar! Så jag är väl glad att det blev uppdelat.

Telefonen har gått varm idag, många gratulationer från alla håll. Det är så sött att E alltid ringer på min födelsedag. Jag borde verkligen hälsa på henne snart igen.

Idag har jag skrivit ungefär 4 sidor på min uppsats, äntligen har ambitionen satt igång på riktigt, nu är jag klar med själva läsandet och ska bara kolla upp allting runtomkring. Jag kommer att få skriva om allting ett antal gånger vet jag men jag har åtminstone hittat en grund att stå på.

Imorgon bär det av hem till familjen, brorsan är visserligen i Berlin men jag ska nog hinna träffa honom på söndag när han kommer hem.
Jag packar imorgon, jag orkar inte nu. Borde ha översatt en del av litteraturläxan, men det är antingen det eller uppsatsen som gäller, för båda tar sån tid. Får se om jag kan göra nått på tåget imorgon.

Imorgon är det Js tur att fylla år.

Ska lägga mig nu.
Förresten, jag blev chockad idag på lektionen då vi snackade om förvandlingar och det visade sig att vår japanska lärare inte känner till Sailor Moon! (Det var inte jag som förde det på tal ska jag tillägga), men ändå...borde man inte känna till det som japan? Tydligen inte.
Källa: http://wall.alphacoders.com/big.php?i=428847
 
Nu undrar ni säkert "vad i hela friden gör de på sina lektioner egentligen?" XD

Natti.


Trackback
RSS 2.0