Dadelbollar

Varför i hela fridens namn sätter de inte på elementen i det här huset?! Svinkallt ju! Sitter och skriver detta med vinterstövlar på fötterna och invirad i filt och fleecesjal. Det gröna körsbärsteet i min Finlandskopp är det enda som vittnar om värme i min närhet. Mina tända stearinljus lär inte göra mycket nytta.

Jag kommer att sitta på Humanisten imorgon och skriva på min uppsats, för att sitta i den här jäkla iglon går mig på nerverna. Går inte an att skriva med isbitar till händer.

I övrigt har det varit en bra dag. Imorse gjorde jag ett cellprov, ett sånt där som man som kvinna kallas till vart tredje år efter att man fyllt 23 eller vad det nu är. Är det så vanligt att bli drabbad av livmoderhalscancer? Varför får man cancer egentligen? Nåja, det är ju mycket i vår värld som påverkar.

Det är ju inget man ser fram emot, men det är ju ett nödvändigt ont. Man känner ju sig ganska utsatt i gynekologstolen, men då tänker jag alltid på hur M beskrev ett sånt besök en gång, hon inkluderade ordet "spade" på ett så roligt sätt, jösses som jag skrattade. Då man ser komiken i det hela blir det enklare att uthärda.

Innan lektionen idag gick jag in på konsum och studerade den ekologiska halvan av affären. Jag hittade en rolig grej där. Biodynamiska mandel&dadelbollar. Endast gjorda på mandlar, dadlar och kanel. Hur goa som helst...och svindyra givetvis. Men det är alltid kul att prova nått nytt.

Fick beröm på lektionen idag, det hade jag inte väntat mig. "En tillgång för klassen"...nämen då ^_^
I den här akademiska soppan krävs det många kockar för att det ska bli en smakfull rätt. Låt oss säga att min studiegrupp är som en gryta. Jag antar att jag står för kryddningen av svenska uttryck. J håller i de japanska råvarorna, A är som en vandrande kokbok och K lägger upp allt snyggt på tallriken och garnerar med en dillkvist.

Hade mitt första möte med N som handledare idag. Jag tyckte att jag hade fastnat igen, men det fixade hon till. Jag fick låna en bra bok om Ihara Saikaku och så gav hon mig direktiv angående uppsatsens upplägg. Så det känns bra igen. Hon gav mig i princip fria tyglar ifråga om hur jag ska skriva själva analysen, gôtt. Jag gillar ju att analysera på djupet när det gäller författare, särskilt gamla sådana. Jag är den personen som på gymnasiet verkligen gick in för att analysera vad Strindberg menade med den och den boken, medan mina fellow klasskamrater tyckte det var skittråkigt och led svåra kval på svenskalektionerna.

Provade sushi på ett nytt ställe idag, en liten sushibar som ligger 10 minuter ifrån min lya. 50 kr för 7 bitar, inte illa alls. Det är bara synd att så få ställen serverar tamago, det är ju min favorit.

De har börjat sälja julmust i affärerna. Snart börjar julsångerna ljuda i högtalarna vart man än går.
Förresten, varför görs det inga påsksånger?

"Påsk, påsk, äggande påsk, trams över gula fjädrar"

Trackback
RSS 2.0