Köpenhamn, you rock my world

I fredags efter jobbet tog vi tåget in till Köpenhamn, mötte K och fick vidare direktiv om vart vi skulle ta oss. Vi skulle bo på en hantverkhögskola nån mil utanför centrum.

Rummen på skolan var ganska små men mysiga, jag delade rum med M. Första kvällen gick vi bara ut och åt på restaurant Mamma Rosa, pizza. Det skulle det komma att bli mer av...suck. På Ströget var det massa folk som brukligt, på stora torget (heter det Rådhusplatsen?) var en scen uppsmälld, hela kvällen spelades Michael Jacksons musik till minne av den bortgångne popkungen. Det var ganska kul att stå där, många dansade. Men sen kom det upp en lokal artist som sjöng två av Jacksons låtar som en hyllning, men det var snarare som att dra hans låtar i spenatfälten, det lät för bedrövligt! Så kass medhörning! Så efter att ha stått där i 45 min åkte jag, M och A hem till hantverkskolan igen.

På lördagen blev det Tivoli. Jag hade aldrig vart där innan. Jag åkte ingenting, dels för att jag inte var helt frisk och dels så tycker jag inte om bergodalbanor och sånt som går snabbt upp och ner osv. Efter tre timmar så gick en del av oss ut, de andra hade åkt sina karuseller 10 gånger och tyckte väl att det var bra nu. Så efter det blev det vandring på Ströget och kikande i affärer, hittade ingenting, trots att allt var ca 70% nedsatt så är ju modet inge vidare nuförtiden. Antingen ska man se ut som en ballong eller som om man vore gravid. Haremsbyxor var sjukt inne i den danska huvudstaden. På torget idag stod en sjungande/predikande massa med baneret "Jesus Christ" och vräkte ut religiösa budskap på danska. Ett kvarter bort satt Hare Krishna och sjöng och delade ut gratis mat. Och överallt syntes fulla och glada studenter, ofta på lastbilsflak.
Jag, M, O och C gick på en pizza/pasta/sallad-bufférestaurant och tyckte väl inte att vi hade så mycket att göra efter det. Så vi gick på bio, Transformers 2. Oväntat bra och rolig film, för en som varken har växt upp med leksakerna eller sett ettan. O förklarade ettans handling på ca 20 sek. Kortfattat och koncist.
Efter det åkte vi hem till skolan och satte oss i tv-rummet och spelade Trivial Pursuit...givetvis också på danska, det gick ganska knaggligt kan jag säga. Och man är inte så klar i huvudet elva på kvällen om man har sprungit runt på stan hela dagen. Jag fick bara en tårtbit.

På söndagen gick jag, A, E och tvillingarna till Christiania, man måste ju se stället nån gång. Det var oväntat vackert där tycker jag, gedigert och mysigt på nått sätt, allting har de gjort själva och nästan alla hus och bänkar ser ut som små konstverk från 70-talet. Sen att de sålde haschmuffins helt öppet på ena sidan gatan och GB-glass på andra var ganska komiskt. Jag tycker det är lite märkligt att stans knarkarkvarter är en turistattraktion, folk kom med bussar dit och föräldrar gick runt där med småbarn. Helt klart ett ovanligt ställe.
Sen åkte vi tillbaka till Odense på kvällen.

Idag var en ganska jobbig arbetsdag, inte mycket till näring under hela dagen, vi ska ju laga vår egen mat nu den resterande tiden, men eftersom vi kom hem strax efter åtta igår hade inga mataffärer öppet.
Näst sista fältet idag var hyffsat stort och var fullsmockat med massa dusty (felaktiga hannar), jag hittade 23 av dom, säcken blev tung, det var nog säkert en 10-15 kg som man gick och bar på. Så nu är jag lite trött i axlarna.

Har precis ätit middag, korv, crème freche och tomater. Och så frukt till efterrätt. Det är tur att Netto bara ligger 1 km bort, men det kunde allt ha vart lite närmre.
Trackback
RSS 2.0