I see spinach of green, green roses too...

Dag 1: Anländer i ösregn till Odense, kända ansikten på Dalum Lantbrukskola: O, A, J, M, E och L. Portnären trevlig, väldigt trevlig. Inga sängkläder?! Mat i fyra veckor? (Jaaa!)....men nähä, det var inte så nä, bara två veckor som vanligt och sen får alla stå och trängas i städskrubben för att koka pasta på en kokplatta. Nätet på rummet funkar. Killarna visslar åt en...så börjas det igen, suck.

Dag 2: Första jobbdagen, regn och blåst. A som ledare i år igen, trevlig och mobilpratande karl. Nya ansikten för i år: Fyra nya från Island: H, en kille som börjar på Auuh...?, en annan kille som börjar på nått annat ogreppbart uttal och en tjej som jag faktiskt inte ens har en aning om vad hon heter...än. Representanter från Finland: M och H (finlandsvensk). Enda nya från Sverige: C.

I min buss: Jag, C, M och H. H är väldigt utåtriktad och har till och med blivit kompis med vissa  danska elever på skolan! (hon har lyckats med nått som ingen annan av oss har).
Efter jobbet på middagen upptäckte vi att M hittat dit, hon blir också med i vår buss.

På kvällen såg vi den svenska sci-fi-filmen Stormen, udda film, väldigt udda film.

Dag 3: Ösregn hela dagen. Sista fältet för dagen var ett sadistanlagt fält där all spenat var planterad på en stor brant kulle, fältet var nog på en 25 hektar ungefär. Tog lång tid att gå, ösregn, motvind, uppförsbacke, lera som tynger stövlarna, för varje steg man tar glider man några centimeter bakåt, benen ömmar, fötterna ömmar och så mensvärk på det! Man blir rätt mör. Vi fick inte jobba mer än till kl.14.00 för vädret gjorde det omöjligt att fortsätta. Vi klagade inte.


På kvällen serverades maten inne i festlokalen, massa gubbar i kostym var där, måste ha varit nått jubileum eller nått. När jag skulle in till mitt rum innandess hade några från skolan visat runt en del kostymnissar på området, just när jag låser upp min dörr passerar gruppen av män och en av dom säger på fullt förståelig danska att "där är en av de där störiga svenskarna mummel, mummel"...jag stannade upp, fattar dom inte att jag förstår vad dom säger? Jag sa inget.
Vi hade i alla fall kul under middagen, även om det inte fanns mer än sallad för mig att äta (äter ju inte potatis och pasta och sånt numera), inget animaliskt serverades. Vi skrattade åt roliga saker som hänt förra året och uppgav ifall vi hittat några nya roliga ortsnamn. Jag har hittills hittat Bögelund, Bögeborg och Mesinge. Men det slår ju inte de som A hittade förra året: Knullen och Knullevej. Vi hittade i och för sig Ballen på Samsö.

På natten hade de danska eleverna fest, sprang runt och skrek i korridorerna och bankade på folks dörrar. Jag hade tur som inte blev väckt förrän halv sex på morgonen av att de bankade på min grannes dörr. Värre var det för de andra som bor på andra våningen, det var där eländet började från efter tolv till nån gång efter fem på morgonen, hög musik och ett sömnberövande guturalt kackel. Det är nog ganska bra att jag inte hamnade på den våningen. Tydligen har det en sådan fest varje torsdag fram tills de tar studenten. Traditioner har definitivt starka rötter här.

Ville funderar på att åka till Köpenhamn på söndag för att handla kläder, ska jag åka dit?

Dag 4: Inget regn, men blåsigt som bara den. Kort dag, jobbar bara till tolv på fredagar, gôtt. Gick till Netto och handlade frukt efter hemkomsten. Har bara legat och slappat i sängen och kollat på japanska dramer och lyssnat på Klas Hellbergs ljudbok Hångla mer. En mycket intressant bok, tror jag har blivit allvarligt berörd.


Trackback
RSS 2.0