Jul...igen?

Snart är farmor här, hennes buss blev försenad en halvtimme. Måste vara halt på vägarna.

Mitt skrivande har inte gått så bra som jag trott att det skulle. Har bara skrivit lite över en halv sida sen jag kom hem. Man tror att man ska hinna med så mycket när man är hemma över jul. Men vad är det man gör innan jul? Jo, man har fullt upp i och utanför huset. Mestadels gäller det matlagning i köket med mamma. Allt ska ju förberedas, skinka, köttbullar, grönkålsfritata, grönkålssallad, morotskaka, rocky road...men inte prinskorv och Janssons för det ska vi göra imorgon på julafton.
Sen ska man ta in granen (som ser för tarvlig ut, upplägg för Granfejden i vårt hus) och klä den och sätta upp julkrubban och lägga juldukar och pynta och slå in klappar och dammsuga vardagsrummet upprepade gånger för att granen barrar våldsamt. Sen ska det skottas snö på gården och tas bort snö från växthustaket så det inte rasar in...det snöar mycket i år.
Så man är upptagen kring jul, ingen frid här inte.

Jag klippte mig igår....ja, kort och gott, det blev en radikal förändring.

Jag undrar när man för första gången sa frasen: Nu är det jul igen. Vilket var det första året man firade jul med benämningen "jul"?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0