Tre veckor till sluttentorna

Det är inte långt kvar nu innan terminen är slut. Min termin slutar redan den 15:e december. Vi har sluttentorna kring den 8:e. Fem tentor på tre dagar. Kanji, J301, wasaku, shinbun och konversation. De som oroar mig mest är wasakun och konversationen. Fast kanske mest konversationen, utöver en presentation på 4 min så kommer vi att spela nått sorts rollspel tror jag, man får en lapp där det står vilken situation man är i och så ska man ta sig ur den på lämpligt sätt. Jag tror det kommer bli i stil med att man som kund ska klaga på en restaurang eller att man i själva verket är den som ska rätta till problemet. Jag har inte övat keigo (artigt språk) på länge...det blir till att ta ner det från den ganska dammiga hyllan.

 

Idag har jag pluggat kanji och kollat på Hana yori dango final. Såg den på youtube utan undertexter, men det gick bra. Jag tror det är ganska bra att kolla utan undertexter, för då lyssnar man mer. Hehe, jag kommer ihåg när min gamla USA-tokiga mentor tejpade för textremsorna på tv:n under engelskalektionerna i högstadiet. Jag minns inte om jag lyssnade mer då, jag kommer bara ihåg att många klagade.

På tal om det...
Hennes fem maningar till oss när vi slutade nian...jag kan faktiskt inte minnas alla, kanske finns nån som kan hjälpa mig.
1. Åk till USA minst en gång i livet
2. Byt jobb vart femte år
3. Använd alltid cykelhjälm
4. Flickor, var nog med vem ni gifter er med
5. ....?
Jag minns inte det sista. Det kan ha varit något riktat till pojkarna i klassen.



Här är rökelsehållaren jag köpte igår.

Nu skulle det vara lämpligt med ett bastubad eller nått, det har blivit så kallt på sistone. Undrar om de har snö hemma....

Kommentarer
Postat av: Louise

Jag mindes bara det om cykelhjälmen och jobbet...

2008-11-23 @ 21:32:54
URL: http://lexieli.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0