Rest in peace my dear toast

Var nära att sätta eld på lägenheten för en stund sen tror jag. I alla fall kunde det ha gått illa. Det är med sorg i hjärtat jag får konstatera att min kära brödrost har gått hädan.
Jag skulle göra lite te och mackor, la i två skivor bröd i rosten och satte mig vid datorn. Det brukar ta ca 1½ minut innan dom är klara. Plötsligt känner jag av en stark doft av bränt bröd. Hoppar ut i köket och får se brödrosten spy ut osande rök som redan har fyllt hela köket så att man knappt ser taket. Brödskivorna är svarta som en vinternatt i Jukkasjärvi, antagligen måste de ha fastnat i rosten och så fick väl den gamle manicken kortslutning eller vad vet jag. Brödrosten måste vara minst 10 år gammal som den ser ut, jag kommer aldrig att använda den mer kan jag ju säga. Så jag får adera den till listan över saker här i lägenheten som hittills gått sönder.
1. Ett durkslag (säkert 15 år gammalt eller mer)
2. En brödrost (i pensionsåldern)

Så nu sitter jag här i kylan (jag var tvungen att öppna alla fönster för att vädra ut oset). Har tänt på oljebrännaren lite med pepparminstolja (den samma jag fick i present av R en gång). Men det hjälper inte jättemycket (det var bara en droppe kvar). Det är vid sådana här tillfällen då man önskar att man hade jättestora doftljus att sätta ut överallt i lägenheten. Jag har vädrat i snart en halvtimme och det börjar "klarna upp". Det värsta är ju att man själv osar av det. Kläderna verkar ha klarat sig bra med håret slapp inte undan lika lätt. Det är som "förr" i världen när man varit ute och dansat och kom hem med kläderna stinkande av cigarettrök, kläderna kunde man ju byta men håret stank ju likförbannat.
Det är väldigt längesen jag var på nått uteställe. Jag tror inte att jag har klätt upp mig, åkt in till nått ställe, betalat entré och betett mig dansaktigt sen Molkomtiden. I Växjö var jag bara på fest två gånger med japaner. Sedan jag kom till Götet har jag ideligen fått VIP-sms från Trädgårn' i stan men jag har aldrig gått dit. Dels känner jag inte för att gå ensam, dels har jag knappt tid. Jag må inte vara nån utemänniska men NÅN gång då och då kan det faktiskt vara givande. Någon gång ska jag gå dit, hade vart sååå kul att gå dit när Sven Ingvars var där och spelade. Ja, jag tycker faktiskt om dom, dansband rent generellt är väldigt tacksam musik eftersom det där bara finns två taktvariationer (som man KAN dansa till).
Vem har inte drömt om en romantisk date där man går ut och faktiskt dansar? (Okej, det kanske bara är jag men ändå).
Jag ska hålla utkik efter riktiga dansställen med live-band där jag och V kan gå ut en kväll och dra en vals eller två. Ska inte dansbandskampen komma till Götet? Isåfall hade det vart kul att vara med i den dansande publiken. 

Har skickat iväg min hemtenta nu, vår sensei kanske inte bedömmer den som extremt bra (den liknar en bokredovisning från högstadiet till upplägget). Men förhoppningsvis är det inte jättesvårt att få G, att få VG däremot är ett stort kliv.

I nästa vecka ska jag kolla flygbiljetter till Japan, det är hög tid att beställa dom nu. Ska gå in på KilroyTravels, det verkar vara det enda bolaget där man kan avboka sin biljett när som helst och få pengarna tillbaka ifall man inte skulle kunna åka.

Åh, nu kommer det duster av tvättmedelsdoft in genom fönstret, ibland är det tacksamt att man bor precis bredvid tvättstugan. Det kanske kan bidra ytterligare till att få bort oset. Fasen, jag hade nästan föredragit tobaksrök istället för detta.
Trackback
RSS 2.0