Det värsta är över

Ytterligare en tentadag avklarad. Wasaku-tentan var inte jätteknepig, det lite knepiga var dock att komponera en förklaring på ca 100 tecken om svenskt julfirande på 30 min. Tro mig, det är inte alltid så lätt att förklara ens egna seder ibland.  När jag skrivit nästan allt kommer det för mig att det saknas nått, jag har berättat om julstädning, julgranen, julklapparna, glöggen, maten och Kalle Anka...herregud jag har ju inte nämnt tomten! Så under de sista 5 minuterna (läraren var faktiskt så snäll att hon gav oss 5 min extra) hastade jag ner att i vissa fall klär någon ut sig till tomte för barnens skull...men att tomtetroende barn i Sverige minskar. Jag vet inte om det stämmer med det lät lite uppsatsaktigt.

Efter den tentan var det dags för shinbun-tentan, alltså översättning. På sådana tentor har vi alltid tre delmoment, 1½ timme på oss. Först ska man läsa en text och svara på frågor. Andra delen går ut på att man ska översätta en text. Sista delen består av huvudrubriker som man ska översätta. Det var vid den delen som det skojiga hände...
Jag gnäller ofta över teknikens under som jag inte förstår mig på och att de medel man har att använda sig av ska fungera utan problem...särskilt under en tenta!
Allt material vi översätter ligger på kursportalen. När en timme och tio minuter har gått och jag ska börja på att översätta rubrikerna så stängs plötsligt hela kursportalen ner! Läraren får lite smått panik när han inser att det inte bara är den hjälplösa otekniska blondinen (jag) som har problem utan alla i hela språklabbet. Han ringer IT-service eftersom inte nån kan komma åt kursportalen. Jag trodde att tentan skulle gå åt skogen när det skulle ta 15 minuter innan allt var återställt enligt IT-gubbarna, men läraren skickade ut materialet via mail och gav oss en halvtimme till, rätt nice. Så det kändes till slut rätt bra. "Säg till om det är nått ni får problem med" säger dom alltid. Men, hehe...jag tror aldrig att jag nånsin räckt upp handen och vädjat hjälplöst mot läraren så många gånger under en tenta innan.
Trackback
RSS 2.0