Innehållet

...i dagens jobbannonser får mig att både skratta och bli irriterad (eller konfunderad) på samma gång.
 
Läste en annons där de sökte en musiklärare. De ville ha en pedagog som skulle vara "positiv, stresstålig och ha ett tydligt elevfokus". Tydligt elevfokus? Är det inte det man har generellt om man jobbar som lärare? Vad ska man annars lägga fokus på i läraryrket?
Jag tycker att en del som annonserar skriver lite väl övertydligt, lite dumförklarande. Det är precis som om ett företag som vill ha en ny IT-support skulle skriva "du bör ha en naturlig fallenhet för att trycka på tangenter". 
 
Sedan stör jag mig oerhört mycket på särskrivningar, som kanske är bekant. Jag tycker det är så komiskt och samtidigt irriterande när ett (ofta framgångsrikt) företag söker en multikunnig, erfaren person och listar önskemålen så här:
 
- Du ska ha fyllt 18 år
- Du har minst 5 års erfarenhet av branschen
- Tidigare arbete inom politiskt styrd organisation är en fördel
- Du behärskar SAP, CNC och CSS.
- Kunskaper i Ofelia, Violin, Opera eller HotSoft är meriterande
- Du är en fena på Java EE och MS SQL Server
- Du ska tidigare ha jobbat som IT ansvarig
- Du är väl förtrogen med digitala kommunikations kanaler
- Körkort B och tillgång till bil ett krav
- Du kan uttrycka dig på svenska i tal och skrift
 
Jag upplever att många glömmer att lägga till den sista egenskapen.
- Du bör kunna skriva utan språkliga missar, för det kan inte vi
 
;) 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0